Tomasz Dolabelli - malarz Wazów

Zamek Królewski przypomina dzieła Tomasza Dolabelli, Wenecjanina tworzącego wiek wcześniej od Canaletta.

Aktualizacja: 27.09.2020 20:15 Publikacja: 27.09.2020 18:20

„Sąd mistyczny” z Kraśnika, z kościoła Wniebowzięcia NMP

„Sąd mistyczny” z Kraśnika, z kościoła Wniebowzięcia NMP

Foto: materiały prasowe

Pierwsza wystawa Tomasza Dolabelli na Zamku Królewskim w Warszawie odkrywa zapomnianego malarza, wenecjanina tworzącego w Polsce jak Canaletto, ale wiek wcześniej.
 W XVII wieku malarstwo Dolabelli przyniosło rewolucją w polskim baroku. Artysta był autorem pierwszych w Polsce nowożytnych wielkoformatowych obrazów religijnych, działających skalą, ekspresją i wenecką paletą świetlistych barw.

Dolabella miał 28 lat, kiedy przybył do Krakowa na dwór Zygmunta III w 1598 roku i zaczął prace na Wawelu, we wnętrzach strawionych pożarem. Wcześniej w Wenecji kształcił się u Antonia Vassilacchiego, ucznia Paolo Veronese’a i Jacopo Tintoretta. W Pałacu Dożów zachowało się duże malowidło młodego Dolabelli „Doża Pasquale Cicogna adorujący Najświętszy Sakrament”.

Pozostało 88% artykułu
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl