Reklama

Kurzołapka do stania i łapania kurzu

„Symulatory” to kapitalna wystawa w warszawskiej Galerii Salon Akademii – zainteresuje nie tylko krytyków sztuki.

Publikacja: 17.05.2016 06:55

Kilkanaście obiektów wymyślonych, wykonanych i opisanych przez Daniela Zielińskiego, zwięźle, trafnie i treściwie opowiada o świecie, w którym dziś żyjemy. Znajdujący się na wystawie „Stator" czyli Symulator Obecności opisany został przez autora tak: „Obiekt wysokości człowieka, przypominający niewielki obelisk. Podłączony do prądu emituje niebieskie światło z dwóch punktów, mniej więcej na wysokości wzroku. Poprzez świadome ustawienie go w odpowiednim kontekście przestrzennym lub przez świadome sytuowanie się odbiorcy względem obiektu można wejść z nim w swego rodzaju interakcję emocjonalną".

Jest też „Gra" bez reguł – „przewidziana dla dwóch osób, lecz wobec braku reguł nic nie stoi na przeszkodzie, by uczestniczyła w niej większa liczba osób lub tylko jeden gracz". Dalej mamy Kurzołapkę czyli Symulator Funkcjonalności – „jej funkcja została sprowadzona do minimum, ogranicza się do stania (i w domyśle łapania kurzu)". Jest też Postument Osobisty czyli Symulator Relacji, Smartglass czyli Symulator Symulacji Rzeczywistości...

Każdy z tych designerskich obiektów – wszak zaprojektował je projektant wzornictwa – minimalistyczny, wysmakowany – opatrzony został nie tylko komentarzem autora, ale także wzbogacony precyzyjnym podaniem jego parametrów, instrukcją użycia, a nawet ceną! I wszystko to razem tworzy spójną całość – świat przedmiotów, które powstały z wnikliwych obserwacji autora na temat współczesnej naszej kondycji.

Pokazując relacje między dzisiejszym człowiekiem, a przedmiotami, widzowie mają też czas na refleksję. I to bardzo potrzebną, gdy bombardowani zdarzeniami, natłokiem spotkań i straceńczym biegiem nie wiadomo za czym – ludzie przez ludzi coraz częściej zamiast jak podmioty traktowani są jak przedmioty. Bezpieczniej zresztą czujemy się z przedmiotami... Ale też Symulatory Daniela Zielińskiego prowokując do głębszych refleksji działają tak poprzez ironię, inteligencję i dowcip. Nic w nich z łopatologii, mądrzenia się. Sama prostota i wdzięk.

Nieraz się widz zaśmieje i dopiero za chwilę przyjdzie mu na myśl gogolowskie: „Z czego się śmiejecie? Z samych siebie się śmiejecie".

Reklama
Reklama
Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama