Mity, tańce, maski i rytuały

Na wystawie Magdaleny Abakanowicz w Sopocie są prace, które artystka rzadko pokazuje - pisze Monika Kuc

Aktualizacja: 18.04.2012 08:29 Publikacja: 18.04.2012 08:12

Magdalena Abakanowicz Siedem figur z cyklu "Postacie tańczące", 2000 fot. Monika Kuc

Magdalena Abakanowicz Siedem figur z cyklu "Postacie tańczące", 2000 fot. Monika Kuc

Foto: PGS Sopot

Do takich należy choćby LUNA 2000 – delikatna rzeźba kobiecej postaci z workowego płótna. Przypomina archaiczny posążek, a przedstawia boginię księżyca, władczynię wyobraźni i marzeń sennych. Jednocześnie jest autoportretem samej rzeźbiarki. Twarz bogini ma jej rysy.

Zobacz galerię zdjęć


Inne prace to postacie ludzi, zwierząt i ptaków. Kuratorka Dorota Grubba-Thiede nadała pokazowi tytuł „Potnia Theron" (z greckiego „Pani nad zwierzętami"), bo rzeźby Magdaleny Abakanowicz kojarzą się jej z prapoczątkiem kultury. Z archetypicznymi wyobrażeniami ludzi, bóstw i zwierząt. Z archaicznymi surowymi posągami, zwłaszcza z wizerunkiem Artemidy z VII w. p.n.e., odnalezionym w świątyni bogini na Delos, zwanym Nikandrą z Naksos od wyrytego w kamieniu imienia ofiarodawczyni.

Sopocka wystawa łamie stereotypy w prezentowaniu dzieł Abakanowicz, nie jest monumentalna i elegijna

Magdalena Abakanowicz czerpie źródła inspiracji zarówno z kultury, jak i natury. Kiedy oglądamy ludzkie tłumy i zwierzęce stada, stworzone przez artystkę, myślimy o tych samych prawach życia i śmierci, które rządzą całą naturą.

Tymczasem mity i rytuały, określające rozwój cywilizacyjny, są dla niej równie ważne. Niekiedy wskazują na to wprost tytuły, choćby „Ikar" (1999)

– skrzydlata postać z nietrwałej tkaniny, przywołująca jeden z najbardziej znanych mitów śródziemnomorskich. Albo „Dwór króla Artura" (2005 – 2007) – seria mocnych figur ze spawanej stali (w Sopocie jedna z nich  „przegląda się" w lustrze na klatce schodowej i zaprasza publiczność do galerii). W innych dziełach bez trudu wytropimy podobne wątki. Głowa konia „Artus" przypomina obiekt kultu, a „Witryna z rogami" składane bóstwom ofiary. W abakanach – gigantycznych tkaninach o anatomicznych kształtach – czytelne są odwołania do mitów płodności.

Sopocka wystawa łamie stereotypy prezentacji dzieł Abakanowicz. Nie jest, jak przywykliśmy, hieratyczno-monumentalna i elegijna w nastroju, lecz ma niezwykle dynamiczną narrację dzięki skonfrontowaniu prac z filmami wideo (m.in. „Abakanami"). Dowodzi, że sztuka charyzmatycznej artystki mówi nie tylko o mroku i śmierci, ale także o życiu w nieustannym ruchu: odradzaniu gatunku, aktywności i działaniu każdego człowieka, niewyczerpanej kreacyjności artysty.

Wrażenie to potęgują dominujące w ekspozycji „Postaci tańczące", które wyglądają jakby zeszły z obrazu Matisse'a i zaczęły wirować w trójwymiarowej przestrzeni. A także kompozycja siedzących postaci przed ekranem, na którym wyświetlany jest spektakl „Tańce" („Alterations-Alterations") z połowy lat 90. z choreografią Magdaleny Abakanowicz. Widowisko zrealizowane przez japońską tancerkę butoh Akiko Motofuji i zespół Asbestos Dance Group, stylizowane na rytualny teatr z ożywionymi rzeźbami polskiej artystki.

Aranżacja wystawy przenosi widza do studia artystki, pozwalając nam niemal dotknąć jej prac. A potem w magiczno-mityczne przestrzenie, w których stajemy się uczestnikami tajemniczych ceremonii.

Magdalena Abakanowicz, „Potnia Theron", Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, wystawa czynna do 27.05

Do takich należy choćby LUNA 2000 – delikatna rzeźba kobiecej postaci z workowego płótna. Przypomina archaiczny posążek, a przedstawia boginię księżyca, władczynię wyobraźni i marzeń sennych. Jednocześnie jest autoportretem samej rzeźbiarki. Twarz bogini ma jej rysy.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 90% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl