Sztuka metafory Rafała Olbińskiego

Plenerowa wystawa w Łazienkach Królewskich w Warszawie prezentuje kilkadziesiąt plakatów Rafała Olbińskiego i jego operowe pasje – pisze Monika Kuc

Publikacja: 09.07.2012 12:09

Plakat do opery "Don Giovanni"; autor Rafał Olbiński

Plakat do opery "Don Giovanni"; autor Rafał Olbiński

Foto: materiały prasowe

Jako plakacista tworzy prace o bardzo różnorodnej tematyce: jazzowe, filmowe, teatralne, reklamowe. Na obecnej wystawie pokazuje te operowe. Pracuje dla światowych i polskich scen: New York City Opera, Cincinnati Opera, Opera Company Philadelphia, Pacific Opera San Francisco, Opera Wrocławska...

www.lazienki-krolewskie.pl

W grafice i malarstwie Olbińskiego najbardziej fascynuje to, że powtarzające się ulubione motywy - okładkowo piękne, współczesne kobiety, architektura antyku, renesansowe pejzaże, surrealistyczne wizje jak z Magritte'a - przeobraża w nieskończone kombinacje obrazów. Istotą jego sztuki jest gra. Jak na plakatach do „Balu maskowego" Verdiego czy „Wesela Figara" Mozarta, w których ważnym rekwizytem jest maska.

Obrazom Olbińskiego nieraz zarzuca się przesadę i kicz. Ale w operowym świecie sztuczność nie razi. Jej spotęgowanie nie jest wadą, a zaletą, wpisaną w konwencję. Podobnie z nadmiarem egzaltacji i estetyką piękna bez skazy. Dlatego w plakatach operowych Olbińskiego nie ma dysonansów. Styl artysty i scenicznego kanonu doskonale współgrają.

Operowe pasje doprowadziły go nawet do opracowania scenografii w „Don Giovannim" Mozarta, wystawionym w 2002 r. w Filadelfii. Zaprojektował także plakat do tej muzycznej wersji legendarnego Don Juana. A przed rokiem wrócił do „Don Giovanniego", plakatem do wrocławskiego spektaklu Mariusza Trelińskiego. Obie prace są zupełnie inne. Pierwsza to fantazyjny portret uwodziciela. W drugim główną bohaterką staje się jedna z zakochanych kobiet, ukryta w labiryncie kart kier, z czerwonymi sercami.

Od wyjazdu do Stanów Zjednoczonych w 1981 r. Olbiński zrobił światową karierę. Został wykładowcą w nowojorskiej School of Visual Arts. Jego prace publikowały pisma takie, jak „Newsweek", „Time", „New York Times", „Business Week". Trafiły także do prestiżowych zbiorów galerii i muzeów w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Osace, w Toyamie i w wielu innych miastach. Artysta jest laureatem ponad 150 nagród, m.in. Art Directors Club of New York oraz Society of Illustrators w Nowym Jorku i Los Angeles oraz francuskiej Prix Savignac.

Olbiński czuje się swobodnie w światowej sztuce. Z surrealistów lubi nie tylko Magritte'a ale również Maxa Ernsta, Salvadora Dalego, Paula Delvaux, Marca Tanseya. Z tych inspiracji kreuje własny wizyjny świat, nie pozbawiony ukrytej nuty ironii i humoru. Chętnie odwołuje się także do tradycji polskiej szkoły plakatu, łącząc malarskość z metaforą. I uważnie wsłuchuje się w muzykę Verdiego, Pucciniego, Wagnera. Kiedy patrzymy na plakaty do „Aidy", „Madame Butterfly", czy „Tannhäusera", dźwięczą nam w uszach fragmenty tych dzieł.

Rafał Olbiński „Sztuka metafory"  - Galeria Plenerowa Muzeum Łazienki (ogrodzenie od  Al. Ujazdowskich)  - wystawa czynna do 29 lipca

Jako plakacista tworzy prace o bardzo różnorodnej tematyce: jazzowe, filmowe, teatralne, reklamowe. Na obecnej wystawie pokazuje te operowe. Pracuje dla światowych i polskich scen: New York City Opera, Cincinnati Opera, Opera Company Philadelphia, Pacific Opera San Francisco, Opera Wrocławska...

www.lazienki-krolewskie.pl

Pozostało 90% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl