Nazwa wystawy jest częścią książki Aleksieja Yurchaka „Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation" opowiadającej o upadku Związku Radzieckiego i zaskoczonych nim ludziach wywodzących się z cywilizacji komunizmu. Jaki jest związek pomiędzy publikacja, a ekspozycją?
Książka Yurchaka faktycznie traktuje o upadku pewnego konkretnego ustroju, który autor opisuje m.in. poprzez typowy dla niego język, czy styl retoryki uprawiany przez osoby w jego ramach funkcjonujące. Sama tematyka książki nie ma jednak bezpośrednio związku z instalacją w Pawilonie Polskim. Tytuł został wybrany głownie ze względu na swój rytm i obecne w nim zaprzeczenie, ambiwalencję. Konrad Smoleński z pewnością nie odnosi się też bezpośrednio do historii Europy Wschodniej. Jednak w jego pracach uporczywie powraca fenomen zatrzymania akcji jakby w pół słowa, akumulacja energii bez ujścia, czy też nie do końca zdefiniowana zmiana jakościowa zastanej sytuacji. By to osiągnąć Smoleński używa np. ogromnych zestawów głośnikowych, ale nie podłącza do nich źródła dźwięku, a dźwięk generowany jest przez krążący w obwodach prąd („Boga nie ma"), czy też serwuje często przypadkowej publiczności soniczne performanse w przestrzeni miejskiej, które trwają zaledwie kilka minut (BNNT).
Projekt Smoleńskiego dopełnia specjalna publikacja. Co będzie zawierać?
Książka zawiera nasz esej odnoszący pracę w Pawilonie Polskim m.in. do teorii fizycznych i sztuki dźwięku, nawiązując jednocześnie do poprzednich realizacji Konrada Smoleńskiego. Ten komentarz uzupełniają wypowiedzi grupy specjalistów, którzy odsłaniają dodatkowe aspekty pracy. Wśród nich są: Julian Barbour, Simon Critchley, Craig Dworkin, Alexandra Hui, Eugeniusz Rudnik, Thibaut de Ruyter i Andrey Smirnov. Wszystkie teksty i wywiady powstały na potrzeby publikacji, towarzyszy im 100 ilustracji przedstawiających prócz weneckiej, kilkanaście wcześniejszych realizacji Smoleńskiego. Z jej fragmentami zapoznać się można na stronie Pawilonu www.labiennale.art.pl. Książka, w języku angielskim, jest wydana i dystrybuowana wspólnie przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki i włoskie wydawnictwo Mousse. Zaprojektowana przez Moonmadness studio.
W tym roku Międzynarodowa Wystawa Sztuki organizowana jest pod hasłem "Il Palazzo Enciclopedico". Czym jest ten encyklopedyczny pałac? W jaki sposób instalacja Konrada Smoleńskiego nawiązuje do tego tematu?
O to czym jest encyklopedyczny pałac dla Massimiliano Gioniego – kuratora generalnego weneckiej imprezy – który podjął decyzję o jego wyborze na przewodnie motto, warto z pewnością spytać jego samego. Mówiąc w skrócie jednak jest to idea stworzenia kompletnego muzeum wynalazków ludzkości, powołana do życia w połowie lat 50. przez Marino Auritiego. Dla Gioniego natomiast stanowi pretekst do zbudowania narracji wystawy międzynarodowej sztuki nie opierającej się tylko na najnowszych zjawiskach w jej obrębie, ile raczej na pewnych fenomenach, możliwych do odnalezienia również w sztuce naiwnej.