Malarstwo Romana Lipskiego

Instytut Polski w Berlinie rozpoczyna nowy sezon od wystawy malarstwa Romana Lipskiego.

Publikacja: 29.08.2013 08:32

Fot. Roman Lipski

Fot. Roman Lipski

Foto: materiały prasowe

Artysta mieszka i tworzy w Berlinie od 1989 roku. W Polsce pozostaje wciąż mało znany, chociaż za granicą odnosi sukcesy. Właścicielami jego obraz?w są nie tylko obecny minister spraw zagranicznych Niemiec Guido Westerwelle   (jeden z pejzaży Lipskiego zdobi ministerialny gabinet) oraz reżyser filmowy Volker Schlöndorff, ale r?wnież  Erich Marx, znany niemiecki kolekcjoner, kt?rego zbi?r prezentuje Hamburger Bahnhof, jedno z najlepszych berlińskich Muze?w Sztuki Wsp?łczesnej.

Prace artysty znajdują się także w amerykańskiej kolekcji w Boston Museum of Fine Arts i są prezentowane w wielu prestiżowych muzeach i galeriach, obok dzieł takich sław jak Hockney, Rusch, Lichtenstein. Ostatnio obrazy Lipskiego można było oglądać na wystawach w Muzeum Sztuki Współczesnej Elgiz w Stambule, galerii Arte Giani we Frankfurcie nad Menem oraz Kunsthalle Osnabrück.

Emigranckie początki Lipskiego były trudne. W Berlinie znalazł się jako zbuntowany 19-latek i musiał się chwytać r?żnych dorywczych zajęć. Wkr?tce jednak zaczął działać w artystycznym środowisku współzałożycieli kultowego Klubu Nieudacznik?w Polskich w Berlinie. I rozwijać własne malarskie zainteresowania, ucząc się w prywatnych szkołach artystycznych i pracując u znanego berlińskiego malarza Maxa Neumanna.

W dotychczasowych pł?tnach Romana Lipskiego dominowały pejzaże z elementami architektonicznymi, podkreślające poczucie alienacji. Ich estetyka kojarzyła się z klimatami surrealizmu i nawiązaniami do twórczości Edwarda Hoppera. Jednocześnie Lipski korzystał w swym malarstwie z fotografii. Rozległe puste przestrzenie na jego obrazach niosły poczucie melancholii, a zarazem kolorystyczne kontrasty i wyraziste kontury nasycone były ekspresją.

Otwierana 5 września berlińska wystawa zaprezentuje najnowsze wielkoformatowe obrazy  Lipskiego, zaskakujące chłodną gamą kolorystyczną (dominuje w nich czerń, biel, błękit lub zieleń) i odmienną tematyką. Jego prace coraz bardziej zmierzają do abstrakcji. Architektoniczne elementy w odrealnionych krajobrazach zostały zredukowane do minimum i pojawiają się najwyżej w postaci prostych linii i podziałów.

Artysta przyznaje, że przestało go interesować malarstwo figuratywne i szuka nowej drogi, lecz nie wie jeszcze, dokąd go ona zaprowadzi.

Artysta mieszka i tworzy w Berlinie od 1989 roku. W Polsce pozostaje wciąż mało znany, chociaż za granicą odnosi sukcesy. Właścicielami jego obraz?w są nie tylko obecny minister spraw zagranicznych Niemiec Guido Westerwelle   (jeden z pejzaży Lipskiego zdobi ministerialny gabinet) oraz reżyser filmowy Volker Schlöndorff, ale r?wnież  Erich Marx, znany niemiecki kolekcjoner, kt?rego zbi?r prezentuje Hamburger Bahnhof, jedno z najlepszych berlińskich Muze?w Sztuki Wsp?łczesnej.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl