Szwedzka wystawa Aliny Szapocznikow

Prace wybitnej polskiej rzeźbiarki Aliny Szapocznikow zostaną zaprezentowane w otwieranym 4 września cyklu sztokholmskich wystaw pod wspólnym tytułem „Art Of Memory”

Aktualizacja: 01.09.2013 14:50 Publikacja: 01.09.2013 14:44

Alina Szapocznikow "Popielniczka słomianego wdowca

Alina Szapocznikow "Popielniczka słomianego wdowca

Foto: materiały prasowe

Po ubiegłorocznej retrospektywie artystki w nowojorskiej MoMA jej twórczość zdobywa coraz szersze międzynarodowe zainteresowanie. Alina Szapocznikow (1926-1973) już w latach 60. była prekursorką wielu nurt?w sztuki współczesnej. Do najbardziej przejmujących jej prac należą rzeźby - poliestrowe odlewy ciała, kt?re były jej dramatyczną odpowiedzią na egzystencjalną świadomość przemijania, spotęgowaną własnymi bolesnymi przeżyciami Holocaustu i choroby nowotworowej.

Seria pokaz?w w prestiżowym centrum sztuki współczesnej w Sztokholmie - Bonniers Konsthall zestawia twórczość Aliny Szapocznikow ze sztuką Irlandczyka Gerarda Byrne'a (ur. 1960) i Szwedki Cecilii Edefalk(ur. 1954). Motywem spajającym odmienne osobowości są odniesienia artyst?w do upływającego czasu. Gerard Byrne skupia się na przeoczonych momentach współczesnej historii. Cecilia Edefalk konfrontuje swoje obrazy z dokumentacją miejsc, gdzie były prezentowane, przywołując w ten spos?b przeszłość. Tw?rczość Aliny Szapocznikow utrwalała bolesną pamięć ciała.

Na wystawie zaprezentowane zostaną jej znane rzeźby, m.in. "Pierś iluminowana I" (1967), "Usta iluminowane" (1966), "Popielniczka słomianego wdowca II" (1972), "Trudny wiek" (1956), "Bukiet II" (1966), a także rysunki i część archiwum artystki. Pokazowi towarzyszą też dokumentalne filmy - biograficzny "Ślad" w reż. Heleny Włodarczyk oraz "This Is What I Leave You after Myself" w reż. Krzysztofa Tchórzewskiego.

Film Tchórzewskiego pokazuje podparyską pracownię Aliny Szapocznikow tuż po jej śmierci. To ostatnia relacja ze studia Malakoff, w którym piętrzyły się zwielokrotnione odlewy, wykonane przez artystkę. Wiele z tych dzieł dotyczyło śmierci: "Nowotwory", "Pogrzeb Aliny", czy "Zielnik" - uznawany za apogeum jej twórczości.

Wystawom Art of Memory w Bonniers Konsthall towarzyszy również międzynarodowe sympozjum pt. "Co pamiętamy, dlaczego i w jaki sposób?", z udziałem m.in. Andy Rottenberg. Wsp?łorganizatorem sympozjum jest Instytut Polski w Sztokholmie. Jego uczestnicy będą szukali odpowiedzi na pytania: Co pamiętamy i dlaczego? Jakie obrazy i wspomnienia z naszej historii są nam wspólne i w jaki sposób powstały? Jakie znaczenie mają wspomnienia, gdy wyobrażamy sobie przyszłość?

Poza wystawami w Bonniers Konsthall projekt Art Of Memory obejmuje prace prezentowane w innych muzeach w sztokholmskiej dzielnicy Vasastan. W miejscach, które same są nośnikami historii. Praca Hansa Rosenströma prowadzi odwiedzających od Muzeum Żydowskiego do Biblioteki Miejskiej. Ann Böttcher prezentuje w Observatoriemuseet rysunki. W tym samym muzeum Raqs Media Collective zachęca do refleksji nad upływem czasu, odwołując się do zagubionych konstelacji gwiezdnych. Tarek Atoui tworzy dźwiękową instalację, wykorzystując archiwum EMS (Elektronmusikstudion) Biblioteki Muzyki i Teatru. W Muzeum Strindberga z pisarzem „rozmawia" Cecilia Edefalk. Część jesiennych wykładów z udziałem artystów, pisarzy i badaczy realizowana jest w ramach programu badawczego „Czas, Pamięć, Reprezentacja" przy Uniwersytecie Södertörn.

Po ubiegłorocznej retrospektywie artystki w nowojorskiej MoMA jej twórczość zdobywa coraz szersze międzynarodowe zainteresowanie. Alina Szapocznikow (1926-1973) już w latach 60. była prekursorką wielu nurt?w sztuki współczesnej. Do najbardziej przejmujących jej prac należą rzeźby - poliestrowe odlewy ciała, kt?re były jej dramatyczną odpowiedzią na egzystencjalną świadomość przemijania, spotęgowaną własnymi bolesnymi przeżyciami Holocaustu i choroby nowotworowej.

Seria pokaz?w w prestiżowym centrum sztuki współczesnej w Sztokholmie - Bonniers Konsthall zestawia twórczość Aliny Szapocznikow ze sztuką Irlandczyka Gerarda Byrne'a (ur. 1960) i Szwedki Cecilii Edefalk(ur. 1954). Motywem spajającym odmienne osobowości są odniesienia artyst?w do upływającego czasu. Gerard Byrne skupia się na przeoczonych momentach współczesnej historii. Cecilia Edefalk konfrontuje swoje obrazy z dokumentacją miejsc, gdzie były prezentowane, przywołując w ten spos?b przeszłość. Tw?rczość Aliny Szapocznikow utrwalała bolesną pamięć ciała.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl