Po ubiegłorocznej retrospektywie artystki w nowojorskiej MoMA jej twórczość zdobywa coraz szersze międzynarodowe zainteresowanie. Alina Szapocznikow (1926-1973) już w latach 60. była prekursorką wielu nurt?w sztuki współczesnej. Do najbardziej przejmujących jej prac należą rzeźby - poliestrowe odlewy ciała, kt?re były jej dramatyczną odpowiedzią na egzystencjalną świadomość przemijania, spotęgowaną własnymi bolesnymi przeżyciami Holocaustu i choroby nowotworowej.
Seria pokaz?w w prestiżowym centrum sztuki współczesnej w Sztokholmie - Bonniers Konsthall zestawia twórczość Aliny Szapocznikow ze sztuką Irlandczyka Gerarda Byrne'a (ur. 1960) i Szwedki Cecilii Edefalk(ur. 1954). Motywem spajającym odmienne osobowości są odniesienia artyst?w do upływającego czasu. Gerard Byrne skupia się na przeoczonych momentach współczesnej historii. Cecilia Edefalk konfrontuje swoje obrazy z dokumentacją miejsc, gdzie były prezentowane, przywołując w ten spos?b przeszłość. Tw?rczość Aliny Szapocznikow utrwalała bolesną pamięć ciała.
Na wystawie zaprezentowane zostaną jej znane rzeźby, m.in. "Pierś iluminowana I" (1967), "Usta iluminowane" (1966), "Popielniczka słomianego wdowca II" (1972), "Trudny wiek" (1956), "Bukiet II" (1966), a także rysunki i część archiwum artystki. Pokazowi towarzyszą też dokumentalne filmy - biograficzny "Ślad" w reż. Heleny Włodarczyk oraz "This Is What I Leave You after Myself" w reż. Krzysztofa Tchórzewskiego.
Film Tchórzewskiego pokazuje podparyską pracownię Aliny Szapocznikow tuż po jej śmierci. To ostatnia relacja ze studia Malakoff, w którym piętrzyły się zwielokrotnione odlewy, wykonane przez artystkę. Wiele z tych dzieł dotyczyło śmierci: "Nowotwory", "Pogrzeb Aliny", czy "Zielnik" - uznawany za apogeum jej twórczości.
Wystawom Art of Memory w Bonniers Konsthall towarzyszy również międzynarodowe sympozjum pt. "Co pamiętamy, dlaczego i w jaki sposób?", z udziałem m.in. Andy Rottenberg. Wsp?łorganizatorem sympozjum jest Instytut Polski w Sztokholmie. Jego uczestnicy będą szukali odpowiedzi na pytania: Co pamiętamy i dlaczego? Jakie obrazy i wspomnienia z naszej historii są nam wspólne i w jaki sposób powstały? Jakie znaczenie mają wspomnienia, gdy wyobrażamy sobie przyszłość?