Andrzej Wr?blewski: Z bliska i z daleka

W piątek w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie rozpoczęła się międzynarodowa konferencja poświęcona twórczości wybitnego malarza Andrzeja Wróblewskiego

Publikacja: 06.09.2013 17:36

Andrzej Wróblewski. Autoportret z odbiciem w szybie

Andrzej Wróblewski. Autoportret z odbiciem w szybie

Foto: materiały prasowe

Konferencja odbywa się pod hasłem „Andrzej Wr?blewski: Z bliska/ Z daleka". Podejmuje pr?bę wprowadzenia twórczości artysty w obieg międzynarodowy i analizuje r?żne aspekty jego sztuki.

Andrzej Wr?blewski  (1927-1957) żył zaledwie 30 lat, ale zostawił niezwykle bogaty dorobek, inspirujący wiele następnych generacji, m.in. krakowską grupę Wprost i warszawską Gruppę.

Studiował na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskiej ASP pod kierunkiem. Zbigniewa Pronaszki i Hanny Rudzkiej-Cybisowej, ale bardzo szybko zaczął się buntować przeciw tradycji koloryzmu. Poszukiwania prowadziły go nieraz w przeciwstawnych kierunkach. W pracach eksperymentalnych szukał własnego języka, zbliżając się do abstrakcji geometrycznej, w takich kompozycjach jak np. „Niebo nad górami czy „Segmenty",.

W 1948 Wróblewski zainicjował założenie Grupy Samokształceniowej na Akademii, do kt?rej należeli także Andrzej Strumiłło i Andrzej Wajda. Miała ona ambicje tworzyć sztukę zaangażowaną społecznie i politycznie, co w praktyce oznaczało zbliżenie do socrealizmu.

Jednocześnie Wr?blewski tworzył niezwykle sugestywne figuralne obrazy, w kt?rych wypracował autonomiczny styl malarski pełen napięć i emocji. W latach czterdziestych był to cykl „Rozstrzelania", wyrażający protest przeciwko wojnie i okupacji, w kt?rych używał brutalnej estetyki. Konwulsyjnie zdeformowane ciała mają w tych obrazach dramatyczną ekspresję, a zimna kolorystyka kompozycji poraża chłodem śmierci.

W kolejnym malarskim cyklu „Ukrzesłowienie" z lat 50. martwe przedmioty zdają się pochłaniać człowieka. Krzesło urasta w nim do symbolu ludzkiego losu, wyrażającego poczucie samotności, dramatyczną bezsilność wobec zewnętrznych zdarzeń i przedmiotowego traktowania. Obrazy te niosą uniwersalny przekaz, a zarazem są wyrazem własnych zmagań i rozczarowań artysty.

W dwudniowej sesji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej uczestniczą polscy i zagraniczni historycy sztuki. Program zawiera takie tematy, jak m.in. „Andrzej Wr?blewski między abstrakcją a figuracją", „Egzekucja realizmu. Traumatyczne obrazy wojny", „Pr?ba umieszczenia sztuki  nowoczesnej między komunizmem i liberalizmem", „Tw?rczość Andrzeja Wr?blewskiego w okresie odwilży", „Między figuracją i abstrakcją. Andrzej Wr?blewski i kino".

Prezentowane teksty ukażą się w publikacji, towarzyszącej wystawie Andrzeja Wróblewskiego, planowanej przez MSN na jesień przyszłego roku.

Konferencja odbywa się pod hasłem „Andrzej Wr?blewski: Z bliska/ Z daleka". Podejmuje pr?bę wprowadzenia twórczości artysty w obieg międzynarodowy i analizuje r?żne aspekty jego sztuki.

Andrzej Wr?blewski  (1927-1957) żył zaledwie 30 lat, ale zostawił niezwykle bogaty dorobek, inspirujący wiele następnych generacji, m.in. krakowską grupę Wprost i warszawską Gruppę.

Pozostało 84% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl