Banalna Marilyn Monroe

BWA Wrocław zaprasza na wystawę Małgorzaty ET BER Warlikowskiej "Jedząc Marilyn Monroe / Mycie twarzy"

Aktualizacja: 03.02.2014 12:18 Publikacja: 28.01.2014 12:45

"Jedząc Marilyn Monroe / Mycie twarzy"

"Jedząc Marilyn Monroe / Mycie twarzy"

Foto: BWA Wrocław

Ekspozycja Małgorzaty ET BER Warlikowskiej jest refleksją na temat tożsamości, rozumianej wielowątkowo: podmiotowości kobiety, artystki, osoby prywatnej i publicznej, człowieka jako ogniwa łańcucha genealogicznego, nośnika kodu kulturowego, elementu funkcjonującego w określonych relacjach z innymi. Indywidualność i niezależność kontra egzystencja w określonych ramach, wytyczonych przez otoczenie, kulturę, biologię.

Zobacz galerię zdjęć

Zbudowana została za pomocą charakterystycznych dla artystki mediów: grafiki łączonej z ceramiką, malarstwa, rzeźby, instalacji, złocenia, kalki, akcji, koncepcji, oraz środków: świadomego czerpania z różnych epok, odwoływania się do toposów, zabawy ze znanymi z historii sztuki motywami, wynaturzania ich, deformowania, łączenia, dzielenia...

Czy istnieje bardziej banalna postać w pop-kulturze niż Marilyn Monroe? Zrobiono przecież z nią już wszystko: wyeksploatowano jako aktorkę, modelkę, niedoszłą matkę, żonę, kochankę, idiotkę, inteligentną jednostkę, plastikową lalkę... Dobrze by było ją na koniec zjeść. Małgorzata ET BER Warlikowska ma odwagę, żeby wykonać ten ruch i po raz kolejny w historii sztuki spróbować posłużyć się podobizną oraz nazwiskiem aktorki, by uczynić z niej bohaterkę swojej opowieści. Marilyn Monroe, poprzez swoją niesłabnącą popularność, bezgraniczną eksploatację i ciągłą transformację wizerunku, przekształciła się z „kobiety wyjątkowej" w „everymana". ET BER wykorzystuje ten fakt i wyciska z aktorki ostatnie soki.

Mycie twarzy jest powtarzanym co dzień rytuałem. Warlikowska odprawia ten obrządek, używając Marilyn Monroe jako fantoma o uniwersalnej symbolice, snując rozważania o czyszczeniu wizerunku. Z jednej strony jest to chęć utrzymania czystości, przejrzystości, pozorów nieskalania. Twarz jest odbiciem wnętrza człowieka, pokazuje prawdę o nim, należy więc ją wymyć, aby zachować swoje prawdziwe „ja" w tajemnicy. To także pozbywanie się warstw brudu – przyczepionych etykiet, narzuconych funkcji, niechcianych plotek.

Wystawa jest opowieścią o powstawaniu ikony, a więc indywidualności będącej początkowo osobą anonimową, o procesie kreacji wizerunku, o jego tworzeniu, przyjmowaniu przez otoczenie, przetrawieniu i dewaluacji. Proces ten może być odczytywany jako przebieg konstruowania obrazu człowieka w ogóle. Mówi o funkcjonowaniu w codzienności, o posiadaniu kulturowej maski, składającej się z konkretnych oczekiwań, ściśle związanych z płcią, pochodzeniem i środowiskiem.

Małgorzata ET BER Warlikowska Mycie twarzy/ Jedząc Marylin Monroe MARILYN MONROE

24.01 – 02.03.2014 Mycie Twarzy Galeria Szkła i Ceramiki, pl. Kościuszki 9/10

Jedząc Marilyn Monroe Galeria Awangarda, ul. Wita Stwosza 32

kuratorka: Alicja Kilmczak-Dobrzaniecka.

www.bwa.wroc.pl

Małgorzata ET BER Warlikowska

Urodzona w 1970 r. Dyplom w 1996 r. z grafiki artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Kieruje Pracownią Ekspansji Graficznej na macierzystej uczelni. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach graficznych. Swoje prace prezentowała na ponad: 50 wystawach indywidualnych i 100 zbiorowych. W 2003 roku była nominowana do Paszportów „Polityki". Wraz z Anką XY Mierzejewską tworzy grupę artystyczną "Stary Banan". W 2002 roku otrzymała wyróżnienie na Dolnośląskiej Wystawie Sztuki „Ciąg dalszy... Grafika i Rysunek". W 2000 roku była artystą rezydującym na zaproszenie Uniwersytetu w Akron (Myers School of Art), Ohio, USA. Uprawia grafikę warsztatową (linoryt, serigrafię, serigrafię na ceramice), rzeźbę w ceramice oraz malarstwo. Stworzyła m. in. serie: Logorea, Lalopatia, Eat Your Mother, Born to be KING... kong, Ja - Moloch, Kobieta Myśli, KaKaPooPoo Project...

 

 

 

 

Ekspozycja Małgorzaty ET BER Warlikowskiej jest refleksją na temat tożsamości, rozumianej wielowątkowo: podmiotowości kobiety, artystki, osoby prywatnej i publicznej, człowieka jako ogniwa łańcucha genealogicznego, nośnika kodu kulturowego, elementu funkcjonującego w określonych relacjach z innymi. Indywidualność i niezależność kontra egzystencja w określonych ramach, wytyczonych przez otoczenie, kulturę, biologię.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 89% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl