Surrealistyczna wyobraźnia, sceniczna teatralność, malarsko-literacka metafora tworzą niepowtarzalny świat artysty. Granica między sceną i życiem, jawą i snem jest w nim płynna i potęguje wrażenie niejednoznaczności i tajemnicy. A jednocześnie plakaty Olbińskiego celnie ujmują idee spektaklu.
Na plakacie do „Don Giovanniego” Mozarta pokazuje profil uwodziciela, który w pogodny dzień snuje fantazje o nocnych podbojach damskich serc. Artysta pomysłowo miesza dzień i noc. Pogodne niebo z obłokami przecina pasmem nocy z gwiazdami. Efekt jest teatralny. Don Giovanni wydaje się kryć twarz za maską nocy. Sylwetki dam w stylowych strojach wyglądają też jak sceniczne lalki.
Scenograficzne przygody
Opera tak dalece zafascynowała Olbińskiego, że projektuje do niej również scenografie. Jako scenograf operowy debiutował w 2002 roku właśnie „Don Giovannim” w Filadelfii. Ostatnio jako scenograf wrócił do Mozarta w „Czarodziejskim flecie” w Warszawskiej Operze Kameralnej.
Plakaty Rafał Olbiński tworzy dla wielu zagranicznych i polskich scen: New York City Opera, Pacific Opera San Francisco, Philadelphia Opera, Teatr Wielki–Opera Narodowa, Opera Wrocławska. Dla gmachu Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku zaprojektował też kurtynę.
Ulubione motywy w jego sztuce wielokrotnie się powtarzają: wyidealizowane kobiety, morze, łabędzie, ptaki, obłoki, księżyc, zamki, statki, labirynty, drogi wijące się jak wstęgi, ale zarazem artysta potrafi kreować nieskończoną liczbę ich kombinacji i zmiennych nastrojów.