Różne pokolenia pracowników więcej łączy, niż dzieli

Badania na świecie i w Polsce dowodzą, że niezależnie od grupy wiekowej mamy podobne podejście do pracy. Zróżnicowane pokoleniowo zespoły mogą więc dobrze współpracować.

Publikacja: 08.05.2023 03:00

Różne pokolenia pracowników więcej łączy, niż dzieli

Foto: Adobe Stock

Nie widać przepaści pokoleniowej w preferencjach pracowników – wynika z badań firmy McKinsey & Company, które wiosną i jesienią 2022 r. objęły łącznie prawie 33 tys. osób na świecie (w tym w Polsce). Jak z nich wynika, zarówno przedstawiciele najmłodszego pokolenia Z (do 24 lat), jak również ci nieco starsi, z generacji Y (czyli milenialsi), X czy tzw. baby boomers, mają podobne oczekiwania wobec pracy i z podobnych powodów decydują się na jej zmianę.

Jak zaznaczają eksperci McKinsey, badanie podważa wiele pokoleniowych stereotypów, w tym zwłaszcza te dotyczące pokolenia Z, które już niedługo, bo za dwa lata, ma stanowić ponad jedną czwartą siły roboczej. Okazało się, że wśród osób, które planują zmianę pracy, niezależnie od wieku, główne powody tej decyzji są bardzo podobne. To przede wszystkim nieadekwatne wynagrodzenie, brak możliwości rozwoju zawodowego i awansu oraz mało empatyczne przywództwo, czyli obojętni na potrzeby pracowników menedżerowie.

Te same powody znalazły się wśród głównych przyczyn odejścia z poprzedniej firmy – w każdym pokoleniu wśród pięciu głównych powodów wskazywano brak poczucia sensu wykonywanych zadań i zmienne oczekiwania dotyczące wyników pracy.

Pewne różnice widać jednak w kolejności wskazań; badanym z pokolenia Z (tzw. zetek) i młodszym milenialsom częściej niż zbyt niskie wynagrodzenie przeszkadza brak możliwości rozwoju i poczucia sensu w pracy. Co ciekawe, młodym ludziom jest tu blisko do najstarszych pracowników. którzy również jako główny powód odejścia z poprzedniej pracy wskazywali brak rozwoju. W ich przypadku wynika to często ze stereotypowego wizerunku osób 50+ postrzeganych jako seniorów, którzy nie lubią zmian, a chcą tylko spokojnie doczekać emerytury.

Pracownicy z różnych pokoleń wskazują też podobne kryteria wyboru nowej pracy; dla prawie połowy badanych jest to adekwatne wynagrodzenie, dla 36 proc. – dobre perspektywy rozwoju kariery (główne kryterium dla pokolenia Z). Podobna grupa zwraca uwagę na poczucie sensu pracy, a co trzeci pracownik ceni jej elastyczność.

Pokoleniowe podobieństwa w motywacjach i w podejściu do pracy podkreśla też raport Grafton Recruitment, który podsumowuje wyniki badania przeprowadzonego w zeszłym roku na reprezentatywnej 1011-osobowej próbie pracujących Polek i Polaków w wieku od 22 do 65 lat. Okazało się, że dla wszystkich pokoleń główne wartości w życiu to zdrowie i życie rodzinne, które przedkładają nad pieniądze czy karierę. Z kolei jako główne wartości w życiu zawodowym wszystkie grupy wskazały atmosferę w pracy, wysokie wynagrodzenie oraz stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia. Nie zawsze w tej samej kolejności. O ile wysokie wynagrodzenie jest kluczowe dla X-ów i milenialsów, o tyle zetki i baby boomers najbardziej cenią dobrą atmosferę w pracy. Różnią się z kolei w podejściu do stabilności zatrudnienia – bardzo ważnej dla starszych pracowników, a mało istotnej dla pokolenia Z.

Te różnice widać też w badaniu McKinsey przy wskazywaniu argumentów za pozostaniem w obecnej firmie. Dla zetek i młodszych milenialsów najważniejsze są możliwości rozwoju i awansu, które dla zetek są dużo ważniejsze niż odpowiednie wynagrodzenie, będące kluczowym kryterium dla starszych pokoleń.

Eksperci McKinsey zwracają uwagę na znaczenie elastyczności pracy. W każdym pokoleniu jest to jeden z trzech głównych argumentów powstrzymujących przed zmianą pracodawcy (dla zetek i milenialsów – najważniejszy), choć pracownicy – w zależności od etapu życia – mogą się tu kierować różnymi motywami.

Nie widać przepaści pokoleniowej w preferencjach pracowników – wynika z badań firmy McKinsey & Company, które wiosną i jesienią 2022 r. objęły łącznie prawie 33 tys. osób na świecie (w tym w Polsce). Jak z nich wynika, zarówno przedstawiciele najmłodszego pokolenia Z (do 24 lat), jak również ci nieco starsi, z generacji Y (czyli milenialsi), X czy tzw. baby boomers, mają podobne oczekiwania wobec pracy i z podobnych powodów decydują się na jej zmianę.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Handlowe niedziele? Pracownicy sklepów mówią: nie!
Rynek pracy
Biznes czeka niecierpliwie na rządową strategię migracyjną Polski
Rynek pracy
Pensje menedżerów zależne od hakerów. Nowy pomysł korporacji
Rynek pracy
Imigranci: Kogo najbardziej obawiają się Polacy
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Rynek pracy
Nikt w UE nie pracuje tyle, co Grecy. Teraz będzie jeszcze gorzej
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży