Niskie koszty jako czynnik wyboru lokalizacji działalności centrum usług biznesowych wskazało tylko 38 proc. ankietowanych firm wobec 45 proc. rok wcześniej - wynika z badania „The ever - changing global service - provider industry" przeprowadzonego przez firmę doradczą PwC.
Natomiast najważniejszy jest w opinii 77 proc. właścicieli centrów outsourcingowych dostęp do pracowników o specjalistycznej wiedzy i umiejętnościach. Za główne czynniki warunkujące sukces biznesowy centrów usług wspólnych respondenci uznali jakość kapitału ludzkiego (63 proc.) i wiedzę ekspercką (56 proc. w porównaniu do 51 proc. w roku ubiegłym).
Inne istotne czynniki to lokalizacja w odpowiedniej strefie czasowej (57 proc.) i wrażliwość na potencjalne ryzyka - finansowe, operacyjne i reputacji, jak również dostępu do poufnych danych (52 proc.)
- Przedsiębiorstwa decydują się na wydzielenie poza organizacje usług o coraz większym stopniu skomplikowania. Oznacza to, że dla inwestorów większej wagi nabiera jakość kapitału ludzkiego i dostępność specjalistów z określonych dziedzin, a także możliwość zaoferowania klientowi już nie tylko jednej konkretnie wydzielonej usługi, ale kompleksowej obsługi wybranych procesów przedsiębiorstwa – przekonuje Anna Wójt, menedżer w dziale SSC w PwC.
Te trendy korespondują z prognozami wskazującymi na dużą dynamikę rynku outsourcingu w naszym kraju. Według raportu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), do 2013 roku centra usług biznesowych w Polsce będą zatrudniać łącznie już 100 tys. osób. Wartość sektora sięgnie ponad 4,5 mld dolarów.