Znamy wyniki najnowszego Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek, ukazującego się na łamach „Rz" od 2004 r. Czym w ogóle jest marka?
Marcin Anklewicz: To pewien sposób komunikacji między przedsiębiorstwem a klientem. Producent mówi nam poprzez nią: mam dla ciebie coś, co odpowiada twoim potrzebom. Wierzymy na przykład, że dzięki napojowi energetycznemu poczujemy się jak znany bokser albo jak inny ulubiony sportowiec, który reklamuje dany produkt.
Nie wydaje się to zbyt racjonalne...
W dzisiejszym świecie niezależnie od tego, co chcemy kupić, zawsze stoimy przed trudnym wyborem. Produktów i ich producentów jest tak dużo, że nie wiadomo, co wybrać. Nie da się przetestować tysiąca maszynek do golenia, dlatego wybieramy markę: ona jest pewnym hasłem. Nawet jak nie do końca wiemy, co się pod nim kryje, to marka przesuwa w naszym mózgu pewną dźwignię i wierzymy, że produkt nią sygnowany jest na pewno dobry.
Co to znaczy, że marka ma wartość?