Podatek od cukru działa. Zmniejsza sprzedaż słodzonych napojów

Wprowadzony w Filadelfii „podatek od cukru” przyczynił się do spadku sprzedaży słodzonych napojów. Krytycy jednak narzekają, że „źle wpływa na drobnych przedsiębiorców”.

Aktualizacja: 15.05.2019 14:12 Publikacja: 15.05.2019 13:47

Podatek od cukru działa. Zmniejsza sprzedaż słodzonych napojów

Foto: Bloomberg

W Filadelfii od stycznia 2017 roku obowiązuje „podatek od cukru” doliczany do ceny słodzonych napojów gazowanych. Miejscowy samorząd dolicza 1,5 centa podatku za uncję napoju słodzonego cukrem lub słodzikiem (ok. 50 centów za litr), co przełożyło się na wzrost cen.

Celem władz Filadelfii była walka z otyłością wśród mieszkańców miasta. Przy wprowadzaniu podatku szacowano, że 68 procent dorosłych i 41 procent małoletnich mieszkańców miasta jest otyłych lub ma nadwagę. Krytycy podatku twierdzili wówczas, że podatek nie przyczyni się do zmniejszenia ogólnej sprzedaży słodkich napojów, a tylko przesunie ją poza granice miasta. Okazuje się jednak, że krytycy podatku mieli mniej racji niż można byłoby sądzić.

W periodyku American Medical Association opublikowano badanie, z którego wynika, że sprzedaż słodzonych napojów drastycznie spadła w obrębie granic miasta. W Filadelfii sprzedaje się teraz o 51 procent mniej słodzonych napojów niż przed wprowadzeniem podatku. Tylko częściowo konsumenci rekompensują sobie wyższe ceny w mieście zakupami poza nim. Badacze z University of Pennsylvania dowiedli bowiem, że w całej aglomeracji sprzedaż obłożonych podatkiem napojów spadła łącznie o 38 procent.

- Kiedy zastanawiamy się nad tym, co jest potrzebne, by ograniczyć epidemię otyłości, cukrzycy i nadwagi toczącą ten kraj, to widać, że potrzebujemy zakrojonych na masową skalę interwencji, a teraz mamy dowód, że one działają – pisała we wstępie do prezentacji wyników dr. Kristine Madsen z Berkeley Food Institute na Uniwerstytecie Berkeley.

Badacze przeanalizowali dane pochodzące sprzed wprowadzenia podatku oraz rok po wprowadzeniu podatku. Porównali także Filadelfię z Baltimore, które służyło za grupę kontrolną. Tym, czego naukowcy nie badali, były nawyki konsumentów oraz efekty zdrowotne podatku. Tak czy inaczej, sprawdzono sprzedaż w 291 sklepach sieciowych. Dane dotyczące małych sklepów były analizowane i badane osobno i wyniki mają być opublikowane w innym terminie.

Krytycy podatku mają nadal swoje zdanie i uważają, że podatek jest zły. Szczególnie dla lokalnej gospodarki.

- Z wyników tego badania i innych jasno wynika, że podatek od napojów działa na szkodę pracujących rodzin, drobnego biznesu i pracowników – komentował dla CNBC William Dermody, rzecznik American Beverage Association. – Wielu mieszkańców Filadelfii unika podatku robiąc zakupy poza miastem.

Badanie było finansowane przez Bloomberg Philantropies, czyli przez byłego burmistrza Nowego Jorku, miliardera Michaela Bloomberga. W czasie swojej kadencji Bloomberg bez skutku próbował wprowadzić częściowy zakaz sprzedaży słodzonych napojów gazowanych. Michael Bloomberg jest też znany z wydawania milionów na lobbowanie za wprowadzeniem „podatku od cukru”.

Podatek od słodzonych napojów udało się w USA wprowadzić na razie tylko w Berkeley i Filadelfii. W Europie podobne podatki wprowadziły już np. Wielka Brytania czy Francja. Celem jest, oczywiście, walka z epidemia otyłości. Dzięki podatkom producenci napojów inwestują w szukanie zdrowszych i mniej kalorycznych zamienników cukru.

W Filadelfii od stycznia 2017 roku obowiązuje „podatek od cukru” doliczany do ceny słodzonych napojów gazowanych. Miejscowy samorząd dolicza 1,5 centa podatku za uncję napoju słodzonego cukrem lub słodzikiem (ok. 50 centów za litr), co przełożyło się na wzrost cen.

Celem władz Filadelfii była walka z otyłością wśród mieszkańców miasta. Przy wprowadzaniu podatku szacowano, że 68 procent dorosłych i 41 procent małoletnich mieszkańców miasta jest otyłych lub ma nadwagę. Krytycy podatku twierdzili wówczas, że podatek nie przyczyni się do zmniejszenia ogólnej sprzedaży słodkich napojów, a tylko przesunie ją poza granice miasta. Okazuje się jednak, że krytycy podatku mieli mniej racji niż można byłoby sądzić.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
McDonald’s wycofuje sztuczną inteligencję od IBM. Myliła zamówienia
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Przemysł spożywczy
Olbrzymie marnotrawstwo sushi. Japończycy importują żywność i ją wyrzucają
Przemysł spożywczy
Wódka drożeje w Rosji. Kreml chce więcej pieniędzy na wojnę
Przemysł spożywczy
Euro 2024 zapędzi nas przed TV i do sklepów. Sieci szykują promocje
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Przemysł spożywczy
Koreańskie zupki za ostre? Mają zniknąć ze sklepów bo są „groźne dla dzieci”
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży