Branża żywnościowa odnotowała dynamiczny wzrost w ostatnich pięciu latach. Pomimo zahamowania tempa wzrostu wskaźniki rentowności wystawców wciąż rosną. Największym odbiorcą polskiej żywności są Niemcy – trzeci światowy importer (po Stanach Zjednoczonych i Chinach). Wartość eksportu żywności z Polski do naszych zachodnich sąsiadów wynosiła w 2017 r. 5,7 mld dol. Dużymi klientami polskich producentów są także odbiorcy z Wielkiej Brytanii, Holandii, Czech, Włoch i Francji. Na tych rynkach konkurujemy jednak z ofertą żywności niemieckiej.
Targowa synergia wielu branż
Jesienny blok targów to prawdziwa synergia branż spożywczej i opakowaniowej oraz gastronomicznej i HoReCa. W tym samym czasie odbywają się targi Polagra Tech, Polagra Food, Polagra Gastro i Invest Hotel, Taropak, 4Print oraz Smaki Regionów. To największe wydarzenie w tym sektorze w Polsce. Jakie cele stawia sobie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kontekście targów? – Chcemy pokazać bogactwo polskiego rolnictwa i zwrócić uwagę na naszą żywność. Chcemy, aby Polacy mieli pełną wiedzę na temat tego, jakim bogactwem jest polska żywność. Chcemy, aby wybierali polskie produkty, bo są tańsze i zdrowsze niż te z Europy Zachodniej. Kupowanie polskiej żywności jest dobrze rozumianym patriotyzmem gospodarczym – powiedział Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa i rozwoju wsi.
Produkty regionalne kontra automatyzacja
Czy możliwy jest zdrowy balans pomiędzy tradycyjnym wytwarzaniem żywności a automatyzacją produkcji? – Potrzebne są i takie, i takie produkty. Dzisiaj staramy się globalnie wytwarzać jak najwięcej, bo głód jest problemem globalnym.
To, że możemy przetwarzać mleko do mleka w proszku, a następnie wyeksportować do Afryki jest naszą przewagą konkurencyjną i odpowiada na potrzeby żywieniowe w tym kraju. Z drugiej strony konsumenci poszukują produktów lokalnych i regionalnych, bo one odpowiadają smakoszom. Są to oczekiwania nie tylko polskich klientów, ale także turystów. To mała gałąź produkcji żywności, ale bardzo potrzebna i potencjalnie wysokomarżowa – powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
Wystawcy wracają
– Spośród około 900 wystawców biorących udział w tegorocznym bloku targów branży spożywczej, technologii spożywczych, gastronomicznej i opakowaniowej prawie stu to wystawcy targów Polagra Food. Firmy te doceniają wartość promocyjną targów w Poznaniu. 42 proc. wystawiających się w poprzednim roku podjęła decyzję o wzięciu udziału w targach w tym roku – mówi Przemysław Trawa, prezes zarządu Grupy MTP, która jest organizatorem targów w Poznaniu.