Oficjalnie fabryka została otwarta 9 kwietnia 2015 r., ale polskie Jawo i japoński Ajinomoto Frozen Foods związały spółkę Ajinomoto Jawo na początku października 2014 r. Jej kapitał zakładowy to 1,8 mln euro (ok. 250 mln jenów). Ajinomoto Frozen Foods ma w niej 51 proc. udziałów, reszta należy do Jawo.

Zakład produkuje już pierogi gyoza z wieprzowiną, kurczakiem oraz nadzieniem jabłkowym. Firma zapowiada, że zamierza zwiększyć docelowo zarówno udziały w rynku, jak i sprzedaż produktów w UE. W 2016 roku jej wartość ma przekroczyć 36 mln dol.

- Nowa fabryka Ajinomoto Jawo w Częstochowie pozwoli szybko reagować na zmieniające się zapotrzebowanie rynku europejskiego. Polska jest strategicznym partnerem Ajinomoto w Europie ze względu na swoją lokalizację, dobrą logistykę oraz sieć połączeń z innymi państwami członkowskimi – informuje Jawo w komunikacie prasowym.

Jawo i Ajinomoto Frozen Foods pierwszą umowę o współpracy podpisały w maju 2013 roku. Jej efektem było uruchomienie specjalnej linii produkcyjnej i produkcja gyozy na rynki europejskie - głównie do Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. W związku z dynamicznym rozwojem rynku żywności japońskiej w Europie obie firmy postanowiły rozwinąć współpracę i otworzyć wspólne przedsiębiorstwo.

Gyoza to bardzo popularne w Japonii danie tworzone z delikatnego, cienkiego ciasta nadzianego farszem mięsno-warzywnym, mięsnym lub na bazie ryb i owoców morza.