Reklama

Maleje sprzedaż szampana, bo nie ma czego świętować

„Wysyłka szampana w 2024 r. zakończyła się niejednoznacznym wynikiem” – stwierdził ostrożnie Komitet Szampana, branżowa organizacja. „Po lekkim wzroście o 1,2 proc. wobec grudnia 2023 r. w całym roku doszło do znaczącego spadku o 9,2 proc.” – dodał.

Publikacja: 21.01.2025 15:58

Dla winiarzy 2024 był najgorszym rokiem od dekady

Dla winiarzy 2024 był najgorszym rokiem od dekady

Foto: Adobe Stock

Organizacja o pełnej nazwie Międzyzawodowy Komitet Wina Szampańskiego (CIVC), założona w 1941 r zrzesza właścicieli winnic-producentów, pośredników kupujących owoce i produkujących wino, znane marki, spółdzielnie winiarskie i branżowe związki zawodowe. Zajmuje się organizacją i kontrolą produkcji (gwarancja jakości i wizerunku szampanów), ich dystrybucją i promocją, ochroną środowiska, prowadzi też badania naukowe.

Czytaj więcej

Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra. To rynek wart miliard złotych

Dla winiarzy to był najgorszy rok dekady

Według niej był to najgorszy rok w ostatniej dekadzie. W ciągu 4 lat poprzedzających lata pandemii do handlu trafiało po ponad 300 tys. butelek rocznie (312-302 mln), do spadku do 297 mln i 244 mln doszło w latach 2019-20. Po pandemii nastąpił w latach 2020-21 skok do 320 i 325 mln, ale ostatnie dwa lata to ponowny spadek – do 299 i 271 mln butelek.

W ubiegłym roku eksport szampana zmalał o 10,8 proc. do 153,2 mln butelek. Na rynku francuskim sprzedaż tego wina zmalała o 7,2 proc., do 118,2 mln butelek. Zdaniem CIVC, jest to odbicie „ponurej sytuacji politycznej i gospodarczej”, a jedyną pociechą jest udział eksportu 56,4 proc. „wyraźnie większy od sprzedaży na rynku wewnętrznym, co potwierdza zmianę tendencji obserwowaną od kilku lat”.

Czytaj więcej

Miliard złotych w bąbelkach. Polacy ruszyli po wina musujące
Reklama
Reklama

Zdaniem Komitetu, szampan jest „prawdziwym barometrem nastrojów konsumentów. A nie pora teraz na świętowanie, bo jest inflacja, konflikty na świecie, niepewność gospodarcza i wyczekiwanie w polityce na kilku największych rynkach szampana na świecie, we Francji i w USA” – podkreślił w komunikacie Maxime Toubart, przewodniczący związku zawodowego winiarzy i prezes Komitetu Szampana.

Kiepskie prognozy dla wina

Było to szczególnie widoczne w okresie świąt pod koniec roku. Sprzedaż szampana „zmalała wyraźnie w porównaniu z ubiegłym rokiem, o 6,7 proc., w tej samej proporcji zmniejszyła się popularność innych win musujących; crémants i prosecco. Te dane wskazują, że podczas świąt najbardziej kupowane są produkty związane ze świętami, takie jak pasztet foie gras i wędzony łosoś” – stwierdziła federacja supermarketów FCD,

Czytaj więcej

Więcej wina z Włoch niż z Francji. Zmiana światowego lidera

David Chatillon, przewodniczący związku znanych marek szampana i drugi prezes Komitetu Szampana, uważa, że właśnie „w najmniej korzystnych okresach należy przygotowywać się na przyszłość, zachować nasz kierunek działań w zakresie środowiska, zdobywać nowe rynki i nowych konsumentów”. Jego zdaniem, trzeba inwestować w sprawdzone praktyki, szukać nowych rynków. Zróżnicowanie wyrobów i dbałość o wizerunek szampana jako prestiżowego napoju mogą zapewnić nowych klientów, zwłaszcza w regionach mniej dotkniętych kryzysem gospodarczym.

Najgorszą wiadomość dla producentów i miłośników szampana ogłosił urząd statystyczny INSEE w grudniowej prognozie produkcji roślinnej. Urząd zakłada, że szampan będzie jedynym winem, które zdrożeje o 7,6 proc., podobnie jak rok temu. Wina z certyfikatem pochodzenia będą w dalszym ciągu tanieć, o 6,2 proc., a pozostałe o 4,9 proc. „Ogólnie biorąc, wina stanieją o 1,5 proc., a zmniejszenie ich ilości na rynku nie wystarczy do pokrycia niższego popytu krajowego i w eksporcie” – cytuje go AFP.

Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Przemysł spożywczy
Sieć Domino’s Pizza ma kłopoty. Kolejny brytyjski szef odchodzi, sprzedaż spada
Przemysł spożywczy
Giuseppe Lavazza: Kawa jeszcze będzie droga, szansa na zmianę najwcześniej za rok
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Przemysł spożywczy
Drożyzna kawie nie odpuszcza, ceny znów wzrosły o ponad 30 proc.
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama