Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra. To rynek wart miliard złotych

W ostatnim tygodniu roku Polacy ruszają po wina musujące, których sprzedaż w tym okresie jest siedmiokrotnie wyższa niż średnia w pozostałych tygodniach. Mimo to produkt ten powoli przestaje być sezonowy.

Publikacja: 31.12.2024 04:35

Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra

Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra

Foto: Adobe Stock

Polacy na wina musujące wydają już niemal 1 mld zł i w ostatnich latach nie jest to już kategoria sezonowa, choć wciąż najwyższe obroty generowane są w końcówce roku. Niemniej Polacy sięgają po takie produkty również latem w postaci popularnych koktajli, jak i w inne pory roku.

Foto: Tomasz Sitarski

Zmierzch „szampanów”

Ostatnie dni przed sylwestrem w sklepach upływają zdecydowanie pod znakiem musujących trunków, bez których Polacy nie wyobrażają sobie świętowania początku nowego roku. – Jeszcze 10 czy 11 lat temu nikt u nas nie słyszał o jakościowych winach musujących. Znaczną część rynku stanowiły produkty musujące, gazowane, wytwarzane w Polsce z zagęszczonych soków owocowych – głównie jabłkowych, rzadziej winogronowych. Nazywano je „szampanami”, a ich konsumpcja odbywała się jedynie raz w roku: w okolicach świąt Bożego Narodzenia i sylwestra – mówi Joanna Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. Firma ma portfolio Mionetto Prosecco, a także hiszpańską Cavę Cordon Negro.

Czytaj więcej

W sklepach na dobre zaczyna się świąteczne szaleństwo

– Dziś wina musujące pijemy w zasadzie cały rok. To nie tylko włoskie prosecco, które tak pokochali Polacy i które zrobiło niesamowitą karierę. Kolejna do odkrycia jest chociażby hiszpańska cava. Dalej asti, szampan, franciacorta, sekt czy crémant. Ten świat jest bowiem przebogaty. Jako liderowi kategorii win musujących w Polsce zależy nam, aby poszerzać wiedzę konsumentów w tej dziedzinie – dodaje.

Firma podkreśla, że wina musujące to segment, w którym mocno rozgościł się trend na trunki w wersji bezalkoholowej. Takie warianty win musujących odpowiadają już za 5,7 proc. wartości sprzedaży segmentu.

Czytaj więcej

Miliard złotych w bąbelkach. Polacy ruszyli po wina musujące

– Jak co roku obserwujemy w naszej sieci zwiększone zainteresowanie zakupem alkoholi w okresie zbliżającego się końca roku, które utrzymuje się również w czasie karnawału. W kategorii win musujących obserwujemy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2023 – mówi Luiza Urbańska, Biuro Prasowe Aldi Polska. – Branża winiarska dynamicznie się rozwija, a dla wielu klientów wina musujące, zwłaszcza prosecco, wciąż są nowością, która budzi ciekawość. Dlatego stale poszerzamy nasz asortyment i wprowadzamy nowe produkty, aby sprostać oczekiwaniom oraz potrzebom konsumentów – dodaje.

Kto kupuje wina musujące

Z danych firmy NielsenIQ wynika, że wśród dorosłych Polaków prawie połowa spożywa alkohol co najmniej dwa razy w miesiącu, a co piąta osoba robi to kilka razy w tygodniu. Z drugiej strony 23 proc. deklaruje, że nie spożywa alkoholu wcale lub robi to najwyżej raz w roku. – Wina musujące cieszą się szczególną popularnością wśród kobiet, z których aż 66 proc. deklaruje ich spożycie. Najczęściej sięgają po nie konsumentki w wieku 30–39 lat. Starsi konsumenci często preferują piwa, wódki, wina i whisky – tłumaczy Anka Łękarska, szefowa zespołu badań konsumenckich w NielsenIQ.

Czytaj więcej

Walka o zerową akcyzę na cydr. To pomoże producentom i rolnikom

Podczas wyboru w sklepie aż 42 proc. klientów decyduje się na zakup dwóch lub więcej produktów z kategorii win musujących, zazwyczaj wybierając te same warianty. Z kolei wybierając miejsce zakupu takich produktów, głównie trafiają do dyskontów. – W ostatnim tygodniu roku sprzedaż wina musującego gwałtownie wzrasta, osiągając poziom aż siedmiokrotnie wyższy niż średnia sprzedaż w pozostałych tygodniach. To wyraźnie pokazuje, jak bardzo Polacy lubią celebrować koniec roku i Nowy Rok z kieliszkiem „szampana” w dłoni – dodaje Anka Łękarska.

Handel się na tę okazję oczywiście mocno szykuje. Biedronka podaje, że 30 grudnia ponad 3 tys. placówek sieci będzie czynnych co najmniej do godziny 23:30. Z kolei w sylwestra sklepy będą czynne do godziny 20. Z tej okazji sieć przygotowała dodatkowe promocje. Te na sprzedaż trunków musujących były organizowane kilka dni wcześniej.

Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży

W Polsce ta kategoria zmaga się wciąż z wyzwaniami, a w związku z rosnącymi cenami konsumenci rezygnują z zakupów. Od stycznia 2025 r. znowu rośnie akcyza, co oznaczać będzie kolejne podwyżki cen.

Czytaj więcej

Prosecco hitem na polskich stołach

Sprzedaż alkoholi już po pierwszym półroczu 2024 r. ilościowo skurczyła się o 2,1 proc., ale w przypadku największych kategorii są one poważniejsze – dla piwa to 2,2 proc., a dla wódki 3,2 proc. Na tym tle wina musujące prezentują się zdecydowanie lepiej. Już co piątą złotówkę, jaką wydajemy na wina, przeznaczamy na wina musujące – wynika z danych NielsenIQ.

To wynik osiągnięty głównie dzięki prosecco. Sprzedaż win musujących rośnie dwucyfrowo, zarówno pod względem wartości, jak i wielkości sprzedaży, odpowiednio 15,1 proc. i 10,6 proc. Włoskie bąbelki odpowiadają już za ponad 46 proc. wartości sprzedaży i 35 proc. wielkości sprzedaży wszystkich win musujących – to dane za pierwsze półrocze 2024 r.

Dzisiaj cały rok w restauracjach można dostać koktajle na bazie najróżniejszych win musujących, co zachęca konsumentów do próbowania ich przygotowania także w domach. Dlatego sprzedaż rośnie przez cały rok. A tylko marka Mionetto w 2023 r. sprzedała się w Polsce w 5 mln butelek.

Polacy na wina musujące wydają już niemal 1 mld zł i w ostatnich latach nie jest to już kategoria sezonowa, choć wciąż najwyższe obroty generowane są w końcówce roku. Niemniej Polacy sięgają po takie produkty również latem w postaci popularnych koktajli, jak i w inne pory roku.

Zmierzch „szampanów”

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Maleje sprzedaż szampana, bo nie ma czego świętować
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Przemysł spożywczy
Masło jest wciąż drogie i może być droższe. A promocji ubyło
Przemysł spożywczy
Grozi nam tanie mięso. Polska boi się jego zalewu z Niemiec
Przemysł spożywczy
Koniec kryzysu w gastronomii i rekordowe zwyżki. Gdzie najchętniej jadają Polacy?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Przemysł spożywczy
Starbucks radykalnie zmienia zasady. Będzie nowy kodeks postępowania dla gości
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego