Według ukraińskiej Narodowej Agencji Przeciwdziałania Korupcji (NAPC) PepsiCo i Mars pomimo deklaracji o ograniczeniu swojej działalności w Rosji, zaprzestaniu tam działalności reklamowej i produkcji swoich produktów, w dalszym ciągu działają na rynku rosyjskim i ciągną z tego wysokie zyski.
333 proc. dochodu więcej
Należy zauważyć, że PepsiCo produkuje napoje bezalkoholowe, soki, chipsy, przekąski, produkty mleczne i inne produkty spożywcze pod głównymi markami Chester's, Chipsy, Lay's, Mirinda, Pasta Roni, Pepsi, Propel, Sandora, 7up, Simba, Snack a Jacks, Sonric's, Tropicana, „Agusha”, „Cud”, „Slavyanochka”, „Sadochok”, „Sandorik”, „Mashenka” itp.
Pod względem zysku netto spółka ta jest czwartą co do wielkości firmą w branży napojów i żywności w Federacji Rosyjskiej. W pierwszym roku rosyjskiej agresji dochód netto amerykańskiego koncernu wzrósł o 333 proc. do 525 mln dolarów w porównaniu z rokiem 2021. Do budżetu Kremla wpłacono ponad 115 milionów dolarów (czyli 8,29 miliarda rubli) podatków.
NAPC przypomniała, że w marcu 2022 r. PepsiCo ogłosiła zakończenie reklamy i produkcji napojów w Rosji. Jednak już w sierpniu ubiegłego roku wznowiono produkcję napojów „7UP” i „Mirinda” pod markami „Evervess” i „Frustyle”. A w tym roku, w marcu, zaczęto produkować napój Pepsi pod markami Evervess i Lyubimy. Ponadto PepsiCo wprowadziło na rynek nową markę lemoniady o nazwie „Russian Gift”, która ma zastąpić poprzednie produkty. Spółka kontynuuje także produkcję i dystrybucję chipsów, przekąsek i produktów mlecznych.
Amerykańskie chipsy na rosyjskim froncie
Według doniesień mediów w racjach żywnościowych rosyjskich żołnierzy znaleziono chipsy Lays firmy PepsiCo. Znana z batonów czekoladowych korporacja Mars (produkuje także karmę dla zwierząt domowych, gumę do żucia, napoje, fast foody, sosy w puszkach) również obiecała ograniczenie interesów w Rosji po rozpoczęciu wojny. Na słowach się skończyło.