Reklama

PepsiCo i Mars na liście hańby; sponsorują rosyjską wojnę

Amerykańskie koncerny PepsiCo i Mars Co. zostały wpisane na listę hańby - sponsorów rosyjskiej wojny. „Dzięki” wojnie oba koncerny notują nadzwyczajne zyski w Rosji, a płacone przez nie wysokie podatki służą m.in. finansowaniu rosyjskich zbrodni na Ukrainie. W racjach żywnościowych rosyjskich agresorów znalazły się produkty firm.

Publikacja: 02.09.2023 14:07

PepsiCo i Mars na liście hańby; sponsorują rosyjską wojnę

Foto: Bloomberg

Według ukraińskiej Narodowej Agencji Przeciwdziałania Korupcji (NAPC) PepsiCo i Mars pomimo deklaracji o ograniczeniu swojej działalności w Rosji, zaprzestaniu tam działalności reklamowej i produkcji swoich produktów, w dalszym ciągu działają na rynku rosyjskim i ciągną z tego wysokie zyski.

333 proc. dochodu więcej

Należy zauważyć, że PepsiCo produkuje napoje bezalkoholowe, soki, chipsy, przekąski, produkty mleczne i inne produkty spożywcze pod głównymi markami Chester's, Chipsy, Lay's, Mirinda, Pasta Roni, Pepsi, Propel, Sandora, 7up, Simba, Snack a Jacks, Sonric's, Tropicana, „Agusha”, „Cud”, „Slavyanochka”, „Sadochok”, „Sandorik”, „Mashenka” itp.

Pod względem zysku netto spółka ta jest czwartą co do wielkości firmą w branży napojów i żywności w Federacji Rosyjskiej. W pierwszym roku rosyjskiej agresji dochód netto amerykańskiego koncernu wzrósł o 333 proc. do 525 mln dolarów w porównaniu z rokiem 2021. Do budżetu Kremla wpłacono ponad 115 milionów dolarów (czyli 8,29 miliarda rubli) podatków.

NAPC przypomniała, że ​​w marcu 2022 r. PepsiCo ogłosiła zakończenie reklamy i produkcji napojów w Rosji. Jednak już w sierpniu ubiegłego roku wznowiono produkcję napojów „7UP” i „Mirinda” pod markami „Evervess” i „Frustyle”. A w tym roku, w marcu, zaczęto produkować napój Pepsi pod markami Evervess i Lyubimy. Ponadto PepsiCo wprowadziło na rynek nową markę lemoniady o nazwie „Russian Gift”, która ma zastąpić poprzednie produkty. Spółka kontynuuje także produkcję i dystrybucję chipsów, przekąsek i produktów mlecznych.

Amerykańskie chipsy na rosyjskim froncie

Według doniesień mediów w racjach żywnościowych rosyjskich żołnierzy znaleziono chipsy Lays firmy PepsiCo. Znana z batonów czekoladowych korporacja Mars (produkuje także karmę dla zwierząt domowych, gumę do żucia, napoje, fast foody, sosy w puszkach) również obiecała ograniczenie interesów w Rosji po rozpoczęciu wojny. Na słowach się skończyło.

Reklama
Reklama

Fabryki Mars Co. w Rosji nadal działają zarabiając krocie. Przychody Mars LLC za 2022 rok wzrosły do ​​2,45 miliarda dolarów (czyli 176,5 miliarda rubli), zysk netto skoczył o 59 proc. do 377 milionów dolarów (czyli 27,2 miliarda rubli), podatki zapłacone w budżecie Rosji na ponad 93 miliony dolarów (czyli 6,76 miliarda rubli).

Głównymi znakami towarowymi koncernu są Mars, Snickers, Milky Way, Twix, Bounty, M&M's, Whiskas, Pedigree, Uncle Ben's. Korporacja jest także właścicielem szeregu znaków towarowych Wrigley.

NAPC podała także, że rosyjski oddział Mars LLC, podobnie jak PepsiCo, wciąż zamieszcza ogłoszenia o rekrutacji pracowników na portalu poszukiwania personelu w Rosji.

Sponsorzy rosyjskiej wojny

Na liście hańby - firm, które mimo rosyjskich zbrodni w wywołanej wojnie, nie opuściły rosyjskiego rynku i bogacą się wykorzystując sytryuację, jest już 39 firm z 14 krajów. Najwięcej z Chin, USA i Francji.
Niedawno dołączyły wiodące światowe firmy tytoniowe Japan Tobacco International i Philip Morris International. Pierwsza firma jest reprezentowana w Rosji przez marki Winston, LD, Mevius, Camel, Sobranie. Drugi to Marlboro, Parliament, Bond, Chesterfield, L&M itp.
Wcześniej na listę trafił gigant alkoholowy Bacardi, brytyjska korporacja Unilever (Domestos, Axe, Rexona, Dove, Calve i inne), grupa bankowa z Austrii Raiffeisen Bank, chiński gigant technologiczny Xiaomi, francuskie korporacje Yves Rocher, Auchan i Leroy Merlin, ponadnarodowa korporacja Procter & Gamble (marki Gillette , Fairy, Tide, Ariel, Lenor, Mr. Proper, Pampers, Always, Head & Shoulders, Old Spice i wiele innych), a także amerykański producent słodyczy Mondelez International (Barney, Oreo, Milka, itp.). 

Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama