Producentów czekolady czekają trudne czasy. Mocno drożeje nie tylko kakao

Producenci czekolady, będą musieli stawić czoła trudniejszym warunkom handlowym w przyszłym roku, próbując przenieść rosnące koszty kakao na konsumentów, którzy nie mają gotówki i ograniczają zakupy.

Publikacja: 18.08.2023 11:25

Kakao znów będzie droższe

Kakao znów będzie droższe

Foto: Bloomberg

Branża odnotowała ogromne zyski w ciągu ostatnich kilku lat, ponieważ popyt na czekoladę utrzymywał się pomimo podwyżek cen, ale najnowsze dane wskazują, że ten trend może się załamać – pisze Reuters. Ceny kakao osiągnęły najwyższy poziom od 46 lat, a ceny cukru zbliżają się do poziomów najwyższy od ponad dekady.

Czytaj więcej

Złe wiadomości dla miłośników czekolady. Kakao bardzo podrożało

Konsumenci w Europie i Ameryce Północnej odczuli wzrost cen o około 20 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat i zaczynają ograniczać ilość kupowanej czekolady, wynika z danych zebranych dla agencji Reuters przez firmę badawczą Nielsen. Konsumenci „robią zakupy, mając nadzieję na znalezienie okazji”, powiedział w zeszłym miesiącu dyrektor generalny Mondelez, Dirk Van de Put. Producent Cadbury, Mondelez, spodziewa się, że inflacja na rynku kakao i cukru będzie się utrzymywać.

„Szczególnie wzrost cen cukru i kakao jest istotny” - przyznał w lipcu dyrektor finansowy Mondelez, Luca Zaramella. „Mówimy o najprawdopodobniej 30-procentowym (wzroście), jeśli spojrzymy na ostatnie 12 miesięcy, a nawet więcej, szczególnie w przypadku kakao” - dodał. Analitycy stwierdzili jednak, że po ponad dwóch latach wyższych cen detaliści starają się ograniczyć podwyżki do minimum, co prowadzi do wycofują się, co prowadzi do bitwy, która zagraża marżom i rentowności producentów czekolady.

Czytaj więcej

Afrykańscy rolnicy pomagają walczyć z wylesianiem

Analitycy Rabobank uważają, że presja kosztowa producentów czekolady może utrzymać się w przyszłym roku ze względu na zjawisko pogodowe El Nino w Afryce Zachodniej i brak alternatywnych producentów, którzy mogliby szybko zwiększyć produkcję. Najwięksi producenci kakao z Wybrzeża Kości Słoniowej i Ghany od dwóch lat borykają się z suszą, ulewnymi deszczami i chorobami niszczącymi plantacje kawowca. Oba kraje produkują dwie trzecie światowego kakao, a lokalni urzędnicy walczą o pomoc rolnikom w radzeniu sobie z warunkami klimatycznymi. Jednak program „dochodu na utrzymanie” z 2019 r. okazał się w dużej mierze nieskuteczny. Producenci kakao są w bardzo trudnej sytuacji – informuje Reuters.

Branża odnotowała ogromne zyski w ciągu ostatnich kilku lat, ponieważ popyt na czekoladę utrzymywał się pomimo podwyżek cen, ale najnowsze dane wskazują, że ten trend może się załamać – pisze Reuters. Ceny kakao osiągnęły najwyższy poziom od 46 lat, a ceny cukru zbliżają się do poziomów najwyższy od ponad dekady.

Konsumenci w Europie i Ameryce Północnej odczuli wzrost cen o około 20 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat i zaczynają ograniczać ilość kupowanej czekolady, wynika z danych zebranych dla agencji Reuters przez firmę badawczą Nielsen. Konsumenci „robią zakupy, mając nadzieję na znalezienie okazji”, powiedział w zeszłym miesiącu dyrektor generalny Mondelez, Dirk Van de Put. Producent Cadbury, Mondelez, spodziewa się, że inflacja na rynku kakao i cukru będzie się utrzymywać.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”