Coca-Cola rozpycha się w kawie

Koncern wprowadza do dystrybucji włoską markę kawy i chce walczyć o udział w torcie wartym wraz z kawiarniami nawet 7 mld zł.

Publikacja: 17.05.2023 03:00

Polska to rynek o bardzo dużym potencjale – mówi Ruža Tomić Fontana

Polska to rynek o bardzo dużym potencjale – mówi Ruža Tomić Fontana

Foto: Coca-Cola HBC

Coca-Cola HBC rozszerza swoje portfolio coraz dalej od pierwotnego słodkiego napoju. W pierwszym kwartale wprowadziła do Polski piwa, a teraz kawę. Celuje nie tylko w domowe ekspresy, ale też rynek kawiarni i gastronomii, bo razem z kawiarniami – roczna sprzedaż kawy w Polsce sięga nawet 7 mld zł.

Zachwyceni rynkiem

Ponad połowa Polaków pija kawę poza domem, a w ciągu trzech lat ten odsetek wzrósł już o 12 punktów procentowych – informuje Coca-Cola. Choć warto pamiętać, że akurat trzy lata temu zaczynała się pandemia i picie kawy w miejscach publicznych spotkało się ze sporymi obostrzeniami. Dziś jednak wszystko wraca do normy, a Coca-Cola chce sięgnąć po jak największy udział tego tortu. Wprowadza więc kolejną, po Costa Coffee, markę premium dzięki tzw. strategicznemu partnerstwu ze starą włoską marką kawy Caffè Vergnano. Także dlatego, że Polska to największy rynek kawy w całej grupie CC HBC.

– Trzy lata temu wprowadziliśmy do naszej oferty kawę – to był strzał w dziesiątkę. Polska jest dziś najsilniejszym rynkiem w tej kategorii w całej grupie Coca-Cola HBC. Na tym nie poprzestajemy i robimy kolejny krok – strategiczne partnerstwo z Caffè Vergnano – podkreśla Ruža Tomić Fontana, nowa dyrektorka generalna Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie. To Chorwatka, która przejęła fotel szefa po Rumunie Jaaku Mikkelu w lutym 2023 r. Mikkel awansował na stanowisko dyrektora ds. nowego biznesu w Coca-Cola Hellenic Bottling Company i przeniósł się do Szwajcarii.

Na rynku liczą się nie tylko kawiarnie, ale także spożycie domowe. Stąd dystrybucja produktów Caffè Vergnano w sektorze gastronomii, hoteli i restauracji to początek. Firma chce rozszerzyć ofertę o rozwiązania dla biznesu (np. do biur) i do domu. W tym roku rozszerza portfolio, w pierwszym kwartale 2023 r. zaczęła dystrybucję marek premium piwa firmy AB InBev, w kwietniu premierę miał drink Jack Daniels & Coca-Cola. – Polska to rynek o bardzo dużym potencjale, zarówno pod względem kategorii kawy, jak i pozostałych napojów z naszego portfolio. Szczególnie rozwija się kategoria kaw premium, co potwierdzają nasze obserwacje trendów konsumenckich – mówi Fontana.

Globalna konkurencja

Coca-Cola chce więc konkurować z innymi globalnymi markami, bo według Centrum Monitorowania Rynku najwyższe udziały w wartości sprzedaży kawy w ciągu ostatniego roku mieli tacy producenci, jak Jacobs Douwe Egberts, Strauss Cafe Poland, do którego należą takie marki, jak MK Cafe, Fort, Pedros oraz Nestle – właściciel marek Nescafe oraz Starbucks. Na pytanie, czy CC planuje wejście jako operator do systemu kaucyjnego, którego losy właśnie się ważą w Radzie Ministrów, prezes odpowiada dyplomatycznie, że chcą pracować w ramach koalicji branżowej na rzecz utworzenia systemu kaucyjnego w Polsce i by do 2030 r. każda ich butelka i puszka wróciła do obiegu, a system kaucyjny to najlepszy na to sposób. – Jako globalna marka mamy dostęp do wiedzy z innych rynków, które już mają takie rozwiązania, co możemy wykorzystać, aby skutecznie zbudować taki system w Polsce razem z innymi producentami – mówi Fontana.

Rynek kawy w Polsce

Rynek kawy sprzedawanej zarówno w sklepach, jak i w kawiarniach, restauracjach czy hotelach to 7 mld zł – szacuje Nielsen. Polacy piją kawę głównie w domu, a spośród lokali gastronomicznych, 42 proc. udziału w obrotach kawą mają kawiarnie. Sprzedaż w sklepach, według CMR, jest warta 4,87 mld zł. Rynek kawy w Polsce rósł w ostatnim roku w tempie inflacji i nieco na niej cierpi – bo cena skoczyła dużo powyżej inflacji – aż o 28 proc. W sprzedaży widać wzrost – CMR informuje, że jej wartość w sklepach wzrosła w ciągu 12 miesięcy zakończonych w marcu 2023 r. o 16,2 proc., choć w tym samym czasie ilość sprzedanych ziaren spadła o 9,4 proc., liczba zaś transakcji skurczyła się o 6,3 proc., a samych opakowań o 4,1 proc. – Spadki te wynikają z dużych zwyżek cen – tłumaczy Magdalena Wilgatek z CMR. To właśnie znaczny wzrost cen kawy mielonej przełożył się na spadki ilości sprzedaży, liczby transakcji, gdy tylko dla kawy mielonej wartość handlu wzrosła o 14 proc.

Coca-Cola HBC Polska jest polskim oddziałem Coca-Cola Hellenic z siedzibą w Atenach. W Polsce działa jeszcze spółka Coca-Cola Poland Services. Wszystkie należą do koncernu Coca Cola Company.

Coca-Cola HBC rozszerza swoje portfolio coraz dalej od pierwotnego słodkiego napoju. W pierwszym kwartale wprowadziła do Polski piwa, a teraz kawę. Celuje nie tylko w domowe ekspresy, ale też rynek kawiarni i gastronomii, bo razem z kawiarniami – roczna sprzedaż kawy w Polsce sięga nawet 7 mld zł.

Zachwyceni rynkiem

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Skażone przyprawy z Indii. Zarządzono kompleksowe kontrole
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił