Reklama

Sklepy usuwają z półek jaja z chowu klatkowego

Choć prawo im tego nie nakazuje, to pierwsze sieci handlowe zupełnie wycofały już jaja z chowu klatkowego na rzecz tych z chowu wybiegowego czy ściółkowego.

Publikacja: 22.03.2022 14:28

Sklepy usuwają z półek jaja z chowu klatkowego

Foto: Bloomberg

Sieci sklepów w swoich działaniach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Z badania przeprowadzonego w tym roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat wynika, że 81 proc. Polaków uważa chów klatkowy za nieodpowiedni dla kur pod względem warunków do życia, a dla 78,5 proc. badanych istotne znaczenie przy zakupie jaj mają warunki hodowli kur.

Z 29 sieci handlowych w Polsce, które zobowiązały się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego, trzem udało się z sukcesem zakończyć ten proces na długo przed deklarowanym ostatecznym terminem w 2025 r. W Netto od listopada 2021 r. kupimy jedynie jaja z chowu bezklatkowego. MAKRO udało się to niedługo później, bo w styczniu bieżącego roku. Pierwszą siecią, która wycofała jaja klatkowe z oferty w 2019 roku był supermarket online Frisco.

– Dzięki działaniom sieci sklepów w Polsce możliwa jest poprawa warunków życia milionów zwierząt – mówi Julia Pająk, specjalistka ds. kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Organizacja przeprowadziła badanie jak sieci handllowe podchodzą do tego wyzwania, a to już jego trzecia edycja.

Pierwsze miejsce w tegorocznym rankingu zajęła Biedronka, wyróżniona za ogromny postęp i przyspieszenie procesu wycofywania jaj klatkowych. We wszystkich sklepach od stycznia 2022 r. można kupić jedynie świeże jaja z hodowli bezklatkowych, a jaja klatkowe będące składnikiem produktów gotowych marki własnej sieci zostaną wycofane z produkcji już z końcem marca tego roku.

Reklama
Reklama

Kolejne miejsca zajęły sieci Carrefour oraz Auchan. W przypadku Carrefour już 71 proc. sprzedanych w 2021 r. jaj świeżych to te z chowu alternatywnego. W Auchan z kolei stanowią one ponad połowę udziału sprzedanych jaj świeżych, a w produktach z działów cukierniczego i piekarniczego nie używa się już w ogóle jaj klatkowych.

Część sieci otrzymała również dodatkowe wyróżnienia za swoje starania. Społem za największy udział w sprzedanych sztukach jaj świeżych z hodowli bezklatkowych, Kaufland za przyspieszenie terminu wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych do końca marca 2022 r., a Aldi za promocję w social mediach kupna jaj z hodowli bezklatkowych. Lidl za największy udział produktów gotowych marki własnej zawierających w składzie jaja z hodowli bezklatkowych.

Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama