W 2015 roku polscy konsumenci kupili 184 l napojów bezalkoholowych za 21,7 mld zł. Najwięcej przeznaczyli na napoje gazowane (8,3 mld zł) oraz soki, nektary i napoje owocowe (5,9 mld zł) – wynika z raportu „Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce" zaprezentowany w czwartek przez firmę KPMG.
Trzecie miejsce z 4,9 mld zł zajęła woda butelkowana, która zyskuje szybko na popularności. W ostatnich pięciu latach jej sprzedaż wzrosła o 14 proc. Woda butelkowana dominuje natomiast pod względem wielkości sprzedaży, która w minionym roku wyniósł 3,2 mld litrów.
– Woda zyskuje na popularności przede wszystkim za sprawą rosnącej roli zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach tendencje wzrostowe w segmencie wody będą jeszcze silniejsze – szacujemy, że do 2020 roku wartość sprzedaży detalicznej wody butelkowanej w Polsce przekroczy poziom 6 mld złotych – mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.
Z kolei segmentem napojów bezalkoholowych, który rośnie najszybciej są napoje energetyzujące. Prognozy wskazują, że w latach 2016-2020 średni roczny wskaźnik wzrostu wyniesie ponad 6 proc.
Gonimy Zachód
Polacy kupują wciąż mniej napojów niż Niemcy (291 litrów), Hiszpanie (255 litrów) czy Francuzi (225 litrów), ale więcej niż Brytyjczycy (157 litrów) czy Ukraińcy (72 litry) – podaje KPMG.