Zgodnie z ogłoszoną przez McDonald's rok temu strategią Scale for Good do roku 2025 wszystkie odpady opakowaniowe z sal jadalnych będą trafiać do recyklingu, a ponadto materiał, z którego opakowania są wykonane, będzie pochodził ze źródeł odnawialnych, certyfikowanych bądź z odzysku. Prowadzone testy pozwolą znaleźć najlepsze rozwiązanie do zastosowania w skali globalnej.
Stąd pomysł na wycofanie plastikowych słomek do napojów i zastąpienie ich papierowymi. Test takiego rozwiązania potrwa od 7 do 27 stycznia 2019 roku w polskich restauracjach McDonald's: Warszawa, ul. Świętokrzyska 3; Katowice, ul. Stawowa 5; Poznań, ul. Grunwaldzka 104 c; Gdańsk, ul. Bażyńskiego 2; Wrocław, Rynek 30; Mrągowo. Goście będą mogli wybrać standardową słomkę z plastiku, słomkę z papieru lub całkowicie zrezygnować ze słomki.
- Słomki ze względu na swój mały rozmiar są trudne do wychwycenia przez systemy segregacji odpadów i dlatego nie są poddawane segregacji i recyklingowi w takim stopniu, jak inne odpady plastikowe. W minionym roku dużo mówiło się o tej kwestii. To jednak tylko jeden z aspektów szerszego tematu opakowań jednorazowych, na którym się skupiamy w ramach strategii Scale For Good. - mówi Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska.
W 2018 roku amerykańska sieć wspólnie ze Starbucks oraz grupą inwestycyjną Closed Loop Partners rozpoczęła program „NextGen Cup Challenge" - inicjatywę skierowaną do innowatorów służącą opracowaniu nowego typu kubka jednorazowego, który w całości będzie nadawał się do recyklingu. Wyniki zostaną ogłoszone w lutym 2019 roku. Siedmiu zwycięzców otrzyma dotacje w wysokości nawet 1 miliona dolarów na wdrożenie.
Już teraz w większości polskich lokali sieci znajdują się kosze do segregacji odpadów. Wszystkie opakowania papierowe, serwety na tace czy serwetki wykonane są z papieru z certyfikatem odpowiedzialnej gospodarki leśnej FSC.