Wódka traci, whisky i wina zyskują

W najbliższym czasie najszybciej na popularności zyskiwać będą w Polsce cydr, whisky i wina gronowe - wynika z raportu KPMG poświęconego polskiemu rynkowi alkoholi.

Publikacja: 13.11.2014 13:24

Chude lata dla wódki

Chude lata dla wódki

Foto: Bloomberg

W latch 2013 - 2015 whisky i wina gronowe mogą liczyć na wzrosty dwucyfrowe, odpowiednio o 18 i 14 proc. Cydr, czyli lekki alkohol z jabłek oraz perry z gruszek mogą zwiększyć sprzedaż nawet 10-krotnie. Są to jednak nadal trunki niszowe, które dopiero od 2013 r. zaczęły zalewać nasz rynek masowy.

Piwo w tym okresie może liczyć na 4 proc. wzrostu wielkości sprzedaż, a likiery, w tym tzw. wódki smakowe na 5 proc. Sprzedaż wódki zmaleje o 6 proc. O tyle samo stracą wina owocowe wypierane przez gronowych rywali. W 2013 r. Polacy wydali na alkohole w sumie 41,1 mld zł. 47 proc. z tej kwoty przypadło na produktów browarów. Udziały wódki wyniosły 30,7 proc., a wszystkich win 6,3 proc. Whisky miała 4,3 proc.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że polski rynek alkoholi zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów. - Polacy szukają produktów wysokiej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizacją wielu kategorii - komentuje Andrzej Bernatek, ekspert KPMG. - Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Jak dodaje, równolegle silny jest nadal także trend nazwany z ang. " value for money", który wiąże się z poszukiwaniem jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu. Zyskują na tym dyskonty.

Rzemieślnicze zyskują

Skutkiem premiumizacji na rynku piwa jest dynamiczny rozwój segmentu piw specjalnych, tj. piw dolnej fermentacji wychodzących poza typowy lager oraz piw górnej fermentacji – tłumaczą autorzy raportu KPMG.

 

Piwa specjalne (bez smakowych i miksów piwnych) stanowią już około 5 proc. wielkości sprzedaży  piwa w Polsce.

 

- W przeciwieństwie do nasyconego segmentu klasycznych lagerów, które wielu konsumentom najzwyczajniej się znudziły, piwa specjalne wciąż mają dobre perspektywy wzrostu. Pozwalają też na realizowanie wyższych marż niż standardowe produkty. Korzystają z tego zarówno mniejsze browary rzemieślnicze i regionalne, jak i duże koncerny – mówi Tomasz Wiśniewski, ekspert KPMG.

 

Przejawem trendu premiumizacji jest także bardzo silny wzrost sprzedaży whisky. W ciągu ostatniego roku ten rodzaj alkoholu pił co drugi dorosły Polak, zaś 21 proc. – kilkukrotnie  w ciągu roku – wynika z raportu KPMG.

W 2013 roku sprzedało się w Polsce 19 mln litrów whisky o wartości 1,8 mld zł. To sześciokrotnie więcej niż w 2004 roku pod względem wielkości sprzedaży i pięciokrotnie pod względem jej wartości.

 

Otwartość Polaków na innowacje widać przede wszystkim na rynkach piwa oraz napojów spirytusowych. Trend ten będzie nadal widoczny. Taki scenariusz na najbliższe lata przewiduje dla swojej kategorii 71 proc. menedżerów z branży piwnej i 43 prof. menedżerów z branży spirytusowej.

Chcemy nowości

- Konsumenci poszukują nowości, a producenci i dystrybutorzy bardzo sprawnie te potrzeby podsycają. Najlepiej widać to na rynku napojów spirytusowych, gdzie rozwijają się smakowe odmiany tradycyjnych kategorii, jak wódki i whisky i whiskey. Przebojem okazały się relatywnie nowe kategorie, jak „wódki” smakowe o obniżonej zawartości alkoholu, których sprzedaż zbliżyła się w 2013 roku do 24 mln litrów. Teraz doszły do nich jeszcze smakowe napoje o ok. 20 proc. zawartości alkoholu. Oferta produktowa pod względem smaków i odmian jeszcze nigdy nie była tak rozbudowana –  komentuje Andrzej Bernatek.

 

 

Na rynku piwa trend innowacyjny zaowocował m.in. dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (np. owocowych, miodowych i in.) oraz miksów piwnych. Od 2004 roku ich sprzedaż wzrosła blisko dwukrotnie i odgrywa obecnie dużą rolę w skali całego rynku piwa, ze sprzedażą sięgającą  268 mln litrów w 2013 roku – informuje KPMG.

 

- Oferta ta trafiła w szczególności do kobiet – w ciągu ostatniego roku 62 proc. z nich sięgnęło po piwo przynajmniej kilkukrotnie, podczas gdy wśród mężczyzn było to 84 proc. Różnica oczywiście jest, ale nie kolosalna, do czego piwa smakowe i radlery przyczyniły się  w największym stopniu - mówi Andrzej Bernatek.

 

W trend innowacyjny wpisuje się także wzrost popularności cydru. Jeszcze dwa lata temu mało kto w Polsce słyszał o tym napoju. Tymczasem, jak wynika z badania, w ciągu ostatniego roku cydru spróbowało już 40 proc. dorosłych konsumentów, a co dziesiąty sięgnął po ten napój kilkukrotnie.

Cena nadal ważna

Z drugiej strony co czwarty konsument alkoholu (26 proc.) otwarcie i zdecydowanie przyznaje, że aktywnie poszukuje niższej ceny lub lepszego stosunku ceny do jakości lub ilości. - W połączeniu z rosnącą siłą negocjacyjną detalu, przekłada się to na silną presję na marże w zasadzie we wszystkich kategoriach i segmentach cenowych. Z trendem „value for Money” najbardziej liczą się dystrybutorzy win (70 proc. wskazań jako na kluczowy trend w przyszłości) oraz producenci piwa (57 proc.) – czytamy w raporcie KPMG.

 

Efektem wrażliwości cenowej konsumentów jest także widoczny rozwój produktów ekonomicznych, w tym marek własnych, oraz własnego importu detalistów.

 

Marki własne przejęły już ok. 8 proc. wolumenu sprzedaży piwa oraz 6 proc. wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych. W przypadku rynku wina, prawie co druga butelka sprzedana w sieciach handlowych to wino z dyskontu.

W latch 2013 - 2015 whisky i wina gronowe mogą liczyć na wzrosty dwucyfrowe, odpowiednio o 18 i 14 proc. Cydr, czyli lekki alkohol z jabłek oraz perry z gruszek mogą zwiększyć sprzedaż nawet 10-krotnie. Są to jednak nadal trunki niszowe, które dopiero od 2013 r. zaczęły zalewać nasz rynek masowy.

Piwo w tym okresie może liczyć na 4 proc. wzrostu wielkości sprzedaż, a likiery, w tym tzw. wódki smakowe na 5 proc. Sprzedaż wódki zmaleje o 6 proc. O tyle samo stracą wina owocowe wypierane przez gronowych rywali. W 2013 r. Polacy wydali na alkohole w sumie 41,1 mld zł. 47 proc. z tej kwoty przypadło na produktów browarów. Udziały wódki wyniosły 30,7 proc., a wszystkich win 6,3 proc. Whisky miała 4,3 proc.

Pozostało 86% artykułu
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku