W latch 2013 - 2015 whisky i wina gronowe mogą liczyć na wzrosty dwucyfrowe, odpowiednio o 18 i 14 proc. Cydr, czyli lekki alkohol z jabłek oraz perry z gruszek mogą zwiększyć sprzedaż nawet 10-krotnie. Są to jednak nadal trunki niszowe, które dopiero od 2013 r. zaczęły zalewać nasz rynek masowy.
Piwo w tym okresie może liczyć na 4 proc. wzrostu wielkości sprzedaż, a likiery, w tym tzw. wódki smakowe na 5 proc. Sprzedaż wódki zmaleje o 6 proc. O tyle samo stracą wina owocowe wypierane przez gronowych rywali. W 2013 r. Polacy wydali na alkohole w sumie 41,1 mld zł. 47 proc. z tej kwoty przypadło na produktów browarów. Udziały wódki wyniosły 30,7 proc., a wszystkich win 6,3 proc. Whisky miała 4,3 proc.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że polski rynek alkoholi zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów. - Polacy szukają produktów wysokiej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizacją wielu kategorii - komentuje Andrzej Bernatek, ekspert KPMG. - Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Jak dodaje, równolegle silny jest nadal także trend nazwany z ang. " value for money", który wiąże się z poszukiwaniem jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu. Zyskują na tym dyskonty.
Rzemieślnicze zyskują