Reklama

Małe smakowe wódki coraz popularniejsze w Polsce

Polacy kupują coraz mniej tradycyjnej czystej wódki. Jej miejsce zaczynają zajmować lekkie smakowe trunki, głównie te w małych opakowaniach.

Publikacja: 03.03.2015 14:17

Małe smakowe wódki coraz popularniejsze w Polsce

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Ubiegły rok nie był udany dla producentów wódki. Jak szacuje branża jej łączna sprzedaż liczona w litrach zmalała o ponad 4 proc. Byłoby jeszcze gorzej, gdyby nie tzw. małpki. Popyt na smakowe wódki o pojemności 100 i 200 ml zwiększył się w 2014 roku o niemal 4 proc.

- Alkohole smakowe w małych pojemnościach były jedyną kategorią zaliczaną do rynku wódki, której sprzedaż rosła w ostatnim roku – mówi Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik firmy CEDC, właściciela takich marek, jak Żubrówka, Soplica i Absolwent.

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC zwraca uwagę, że rosnąca popularność małych, kolorowych wódek może mieć podłoże ekonomiczne. Jak tłumaczy, wódki podrożały z powodu wzrostu akcyzy na napoje spirytusowe (poszła w górę o 15 proc. od 1 stycznia 2014 r.). To oznacza, że dysponując tym samym budżetem, konsument może pozwolić sobie na mniejsze zakupy licząc w litrach.

Ponadto, jak zauważa Krzysztof Kouyoumdjian, w przypadku jednorazowych zakupów małych kolorowych trunków podwyżki cen nie są tak mocno odczuwalne dla konsumentów, jak w przypadku większych pojemności, czyli 0,5 czy 0,7 l.

Moda na smakowe wódki o pojemnościach 100 czy 200 ml wiąże się także ze zmianą trendów rynkowych. Karolina Wróblewska z firmy Stock Polska, producenta m.in. Żołądkowej Gorzkiej i Lubelskiej wyjaśnia, że konsumenci szukają dziś nowych doznań, cenią sobie też możliwości wyboru. - Stumililitrowe formaty marki Lubelska to właśnie odpowiedź na to zapotrzebowanie. Łatwe do przechowania, poręczne i dające samokontrolę w czasach, kiedy bezustannie jesteśmy dyspozycyjni – mówi Karolina Wróblewska.

Reklama
Reklama

Jak dodaje, przy malejącej liczbie okazji do dłuższych spotkań czy relaksu przy większej ilości alkoholu konsumenci zaczynają sięgać po małe niezobowiązujące formaty, tym samym kupują je częściej. Chcąc wykorzystać pozytywny trend na kurczącym się rynku wódki, producenci prześcigają się w pomysłach na smakowe małpki.

- Firmy, które nie mają dziś w ofercie małych formatów są w poważnym kryzysie – uważa Grzegorz Ślak, prezes firmy Akwawit – Polmos, która produkuje 100 i 200 ml trunki pod markami sieci handlowych, w tym dla Biedronki.

W 2014 r. CEDC wprowadziło w sumie siedem premierowych smaków Żubrówki, Soplicy, Absolwenta i Żytniówki, także w małych opakowaniach. Na razie tylko w butelkach o małych pojemnościach dostępne są dwa nowe warianty Absolwenta poziomka i mandarynka - które zadebiutowały na rynku na początku 2015 r.

Powołując się na dane Nielsena, Stock Polska podaje, że jej marka Lubelska jest liderem sprzedaży wódek o pojemności 100 ml. Firma rozwija także ofertę małych opakowań pod innymi markami, np. Żołądkową Gorzką. Ostatnio, także w mniejszym formacie, dołączył do niej wariant figowy.

Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama