Francuzi i nie tylko polubili ekowina

Rynek ekologicznych win przeżywa rozkwit, popyt na nie rośnie żywiołowo, zwiększa się powierzchnia winnic, co stwarza duże możliwości znalezienia pracy

Aktualizacja: 05.02.2017 13:04 Publikacja: 05.02.2017 11:39

Francuzi i nie tylko polubili ekowina

Foto: 123rf.com

- Wszystkie wskaźniki są dodatnie, obfity stale rosną we Francji — stwierdza Patrick Guiraud, przewodniczący Sudvinbio, organizatora tegorocznego salonu „Millésime bio" (Ekologiczny rocznik) w Marsylii, w którym uczestniczy ponad 900 wystawców z 16 krajów.

Agence bio, główna organizacja rozwoju i promowania ekologicznego rolnictwa szacuje, że francuskie gospodarstwa domowe wydały w 2016 r. ponad 700 mln euro na ekologiczne wina nie zawierające chemicznych substancji przy ich produkcji wobec 503 mln euro w 2013 r. — To jedyny rynek, który osiąga postęp w rolnictwie. Ekowino jest czynnikiem napędzającym, lokomotywą całego sektora — uważa przewodniczący Agence bio, Didier Perréol.

Francuskie ekowina zyskują też popularność na świecie, w latach 2014-15 ich sprzedaż zwiększyła się o 26 proc. do 217 mln euro w krajach Unii i 144 mln w pozostałych.

- Mamy nowe zamówienia w eksporcie, otwierają się nowe rynki zwłaszcza na wino różowe — informuje Audrey Baccino, odpowiedzialna za produkcję w domenie Tulipe Noire w La Crau w Prowansji, regionie o największej produkcji win rosé. Ta wnuczka tradycyjnego winiarza, córka pary, która zrozumiała w czym rzecz doprowadziła do przestawienia rodzinnego biznesu na produkcję ekologiczną — To staje się prawdziwym atutem wobec klientów wymagających coraz więcej pod względem jakości — dodaje.

To również sposób zdobywania nowych klientów, zwłaszcza młodych, którzy stanowią 14 proc. konsumentów ekowin, bo bardziej liczy się dla nich ochrona środowiska i źródło pochodzenia danego produktu.

Duże możliwości pracy

Ekologiczne winiarstwo stwarza duże możliwości zatrudniania ludzi do pracy, bo prowadzenie takiej winnicy wymaga więcej siły roboczej, 1,5 raza większej niż w tradycyjnej — wynika z badan przeprowadzonych przez INRA i SupAgro z Montpellier. Ich wspólne opracowanie przedstawione podczas marsylskiego salonu wskazuje, że te miejsca pracy są często bardzie stabilne i wymagające kwalifikacji. — To rynek pracy często ukryty, ale w pełnym rozwoju — stwierdził; jeden z autorów opracowania, Louis-Antoine Saesset.

Sektor winiarstwa we Francji daje zarobić 558 tysiącom ludzi, w tym ponad 100 tysiącom winiarzy. — Nie jest żadną niespodzianką, że najbardziej zatrudniają regiony najaktywniejsze w ekowinach: Oksytania ze stolicą w Tuluzie, Prowansja, Korsyka i Nowa Akwitania — informuje badacz.

Według ankiety IPSOS z 2015 r. spożycie ekowin jest największe w Szwecji, gdzie 51 proc. mieszkańców miało takie wino w ustach, we Francji (36 proc.) i w Niemczech (32 proc.). Z badania wynika, ze ich konsumenci są gotowi zapłacić więcej, deklarują średni wydatek na osobiste spożycie 6,90 euro za butelkę tradycyjnego wina i 8,70 euro ekowina.

Ta różnica w cenie jest jednak za mała, by pokryć rożne koszty produkcji obu rodzajów trunku. — Bardzo trudno wyliczyć wpływ kosztów produkcji butelki ekowina. Decyduje o tym sam producent — mówi Audrey Baccino.

Wyższe koszty produkcji nie zahamowały jednak rosnącego udziału winnic majacych certyfikat ekologicznych, który zwiększył się w 2015 r. o 2 proc. do 68 565 hektarów, 8,7 proc. powierzchni wszystkich francuskich winnic. W latach 2000-15 liczba producentów ekowin wzrosła 4,6-krotnie, a powierzchnia ekowinnic 8,6 razy.

Francja znajduje się na trzecim miejscu na świecie wśród producentów ekowin, za Hiszpanią i Włochami. W 2915 r. francuskie firmy sprzedały za 435 mln euro produkty ekologiczne, z czego dwie trzecie to były wina.

Przemysł spożywczy
Węgry zakazały importu polskiej wołowiny i wieprzowiny. To odwet
Przemysł spożywczy
Zmarł jeden z twórców imperium lodziarskiego Koral
Przemysł spożywczy
Polskie Jeżyki i Grześki łączą siły z niemieckimi zającami
Przemysł spożywczy
Słynny producent alkoholi luksusowych zwolni ponad tysiąc pracowników
Przemysł spożywczy
Zakaz reklamy piwa? Ministerstwo nie mówi „nie”
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem