W Polsce z dnia na dzień może przybyć 2,5 tys. km autostrad. Jak to możliwe?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma pomysł przekształcenia ekspresówek w autostrady albo odwrotnie - donosi Radio RMF FM.

Publikacja: 08.12.2022 13:22

Autostrada A4

Autostrada A4

Foto: PAP/Jerzy Ruciński

W pomyśle GDDKiA ma chodzić o ujednolicenie sieci dróg szybkiego ruchu. W rozmowie z RMF FM, rzecznik prasowy GDDKiA Szymon Piechowiak, wyjaśnia, że nie ma wielkich różnic w parametrach technicznych między autostradą a ekspresówką: to kwestia szerokości pasa awaryjnego, liczby tzw. MOP-ów i węzłów.

Rzecznik GDDKiA zaznacza, że tylko w Polsce mamy zarówno drogi szybkiego ruchu, jak i autostrady. - Patrzymy na kraje ościenne. Nigdzie nie występuje takie rozróżnienie dróg szybkiego ruchu. Tylko u nas. To jest zaszłość historyczna - dodaje.

Czytaj więcej

Szykuje się rewolucja na drogach. Ma być mniej znaków ograniczenia prędkości

Pytany o występujące rozbieżności w dopuszczalnych prędkościach na autostradach i ekspresówkach odpowiada: "Nie definiujemy, czy równalibyśmy do niższego czy wyższego pułapu: 120 czy 140 km/h. Może trzeba spotkać się w środku i wprowadzić ograniczenie do 130 km/h. Może będzie dyskusja, że 150 km/h".

GDDKiA nie przesądza, czy to autostrady będą "zdegradowane do dróg ekspresowych" czy odwrotnie - wszystkie ekspresówki staną się autostradami.

- Łatwiej byłoby przerobić autostrady na ekspresówki, bo jest ich mniej niż dróg ekspresowych, To oznacza mniej tablic i mniej zmian. Z drugiej strony oznakowanie autostradowe jest bardziej tożsame z tym w Europie - mówi RMF FM Szymon Piechowiak. 

W pomyśle GDDKiA ma chodzić o ujednolicenie sieci dróg szybkiego ruchu. W rozmowie z RMF FM, rzecznik prasowy GDDKiA Szymon Piechowiak, wyjaśnia, że nie ma wielkich różnic w parametrach technicznych między autostradą a ekspresówką: to kwestia szerokości pasa awaryjnego, liczby tzw. MOP-ów i węzłów.

Rzecznik GDDKiA zaznacza, że tylko w Polsce mamy zarówno drogi szybkiego ruchu, jak i autostrady. - Patrzymy na kraje ościenne. Nigdzie nie występuje takie rozróżnienie dróg szybkiego ruchu. Tylko u nas. To jest zaszłość historyczna - dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona