Rejestracja anglika trudna, ale możliwa

Mimo braku odpowiedniego prawa można w Polsce dopuścić do ruchu auta z kierownicą po prawej stronie.

Publikacja: 02.02.2015 06:00

Rejestracja anglika trudna, ale możliwa

Foto: www.sxc.hu

Wciąż nie ma przepisów, które pozwalałyby zarejestrować w Polsce samochód z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. anglika. Brakuje zmiany rozporządzenia dotyczącego wymagań technicznych dla pojazdów oraz nowelizacji rozporządzenia określającego zasady przeprowadzania badań technicznych przed rejestracją auta. Miało obowiązywać od 1 stycznia, ale wciąż trwają nad nim prace.

Na szczęście opóźnienie w zmianie prawa nie musi przeszkadzać w rejestracji anglika, choć nie będzie to łatwe. Szansę stwarza zainteresowanym jeden z wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazujący, że należy przestrzegać zasad pierwszeństwa prawa wspólnotowego przed krajowym. A prawo Unii Europejskiej dopuszcza rejestrowanie pojazdów, które mają kierownicę po prawej stronie.

Dopuszczenie do ruchu

NSA zajmował się sprawą odebrania uprawnień diagnoście, który przeprowadził badanie samochodu na angielskich numerach rejestracyjnych. Jego właścicielowi kończyła się ważność badania technicznego. Był w Polsce i podjechał na stację kontroli pojazdów, gdzie zrobił nowe badanie.

Samochód ten nie miał być rejestrowany w naszym kraju, tylko pojechać dalej. Zresztą dokumenty zgromadzone w sprawie nie potwierdziły, by celem badania było późniejsze zarejestrowanie pojazdu w Polsce.

Samochód widniał jednak w rejestrze, do którego trafiają dane z badań. I obca rejestracja wzbudziła podejrzenia starosty, który później cofnął diagnoście uprawnienia za to, że ten dopuścił pojazd do ruchu.

Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. I ten wziął pod uwagę wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 20 marca 2014 r. (sygn. C-639/11) w sprawie przeciwko Polsce. Zdaniem NSA wpływa on na treść regulacji krajowych, modyfikuje pojęcie pojazdu, jaki może być w Polsce zarejestrowany. TS UE uznał, że prawo polskie niesłusznie uzależnia rejestrację na swoim terytorium samochodów z kierownicą po prawej stronie od przełożenia jej na lewą stronę.

NSA nie tylko uwzględnił kasację diagnosty, ale także nakazał staroście, by podczas ponownego rozpatrywania sprawy wziął pod uwagę wspomniany wyrok TS UE.

– NSA dał wyraźny sygnał, że mimo iż obecne prawo nie jest przystosowane do ustawodawstwa Unii Europejskiej w zakresie rejestracji pojazdów z Anglii, można stosować wprost orzeczenie TS UE – wskazuje Rafał Szczerbicki, radca prawny z kancelarii SKP-LEX i pełnomocnik diagnosty. Dodaje jednak, że każda sprawa jest indywidualna.

Prof. Ryszard Stefański, specjalista od spraw ruchu drogowego, uważa, że NSA podjął słuszną decyzję.

– Polskie przepisy muszą być zgodne z regulacjami unijnymi – mówi. – Brak odpowiednich rozporządzeń to oczywiście kłopot, ale kierowcy i sądy nie będą czekały, aż rząd w końcu wyda spóźnione przepisy.

Spóźnione prawo

A nie wiadomo, kiedy projekt rozporządzenia określający zasady badania technicznego m.in. pojazdów z Anglii trafi do podpisu ministra infrastruktury. Diagności nie mają więc wskazówek co do kontroli pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Osobom, którym starosta odmówi rejestracji takiego auta, pozostaje na razie skarga do sądu administracyjnego.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"