W ubiegłym roku Kraków zgłosił swoją aplikację do zorganizowania Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku. Jeśli stolica Małopolski wygra, to w Krakowie odbędzie się większość konkurencji lodowych oraz ceremonie otwarcia i zamknięcia igrzysk. Natomiast konkurencje alpejskie zostaną rozegrane na Słowacji, a pozostałe zawody w Zakopanem.
Plany zorganizowania pierwszej tak dużej imprezy w Polsce mają swoich zwolenników, ale także przeciwników. W ostatni wtorek Rada Miejska Krakowa podjęła nawet uchwałę o przeprowadzeniu referendum, w którym mieszkańcy odpowiedzą, czy są za zorganizowaniem i przeprowadzeniem przez Kraków Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku.
Jak się, jednak okazuje oprócz podnoszonych kosztów finansowych, przeszkodą do zorganizowania zimowych igrzysk w Polsce mogą okazać się obowiązujące przepisy prawa. - Możliwa organizacja igrzysk zimowych w Zakopanem będzie wymagała zmian w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, o czym osoby, które zgłaszają kandydaturę do MKOL powinny pamiętać – wskazuje Mateusz Dróżdż, wykładowca Uczelni Łazarskiego, członek Stałej Grupy Ekspertów Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych.
W czym problem? Otóż, jak się okazuje, w chwili obecnej nie byłoby możliwe przeprowadzenie zawodów biatlonowych. – Sąd w orzeczeniach wskazał, że przepisy karne ustawy dotyczą także zawodników, a art. 59 ustawy stanowi, że ,,kto posiada broń (...) podlega np. karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat". W związku z czym, wszyscy uczestniczy imprezy masowej, w tym zawodnicy nie mogą na imprezach masowych posiadać broni – wyjaśnia ekspert.
W związku z tym ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych będzie musiała być zmieniona, tak jak to było przed EURO 2012. Mateusz Dróżdż wraca jednak uwagę, że należy uniknąć błędów, jakie wtedy popełniono. – Przykładowo należy zmienić procedurę uzyskania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, ponieważ odpowiedni wniosek należy złożyć 30 dni przed planowaną imprezą, a my w takim terminie nie będziemy wiedzieli kto np. zagra w półfinale hokeja – wskazuje prawnik. – Ustawodawca powinien także określić, co w przypadku, jeżeli dana osoba np. nie dostarczy zgody na transmisję publicznego oglądania przekazu telewizyjnego. Podczas EURO 2012 nie dostarczenie tej zgody nie powodowało, oprócz roszczeń cywilnoprawnych, ujemnych konsekwencji – dodaje.