Stop dla agresywnych podatków

Polska nie stosuje wyrafinowanych reguł zapobiegania określonym formom planowania podatkowego dla unikania podatków – mówi prof. Hanna Litwińczuk z Uniwersytetu Warszawskiego

Publikacja: 06.10.2008 07:52

Stop dla agresywnych podatków

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]RZ: Jakie są nowe trendy w podatkach?[/b]

[b]Hanna Litwińczuk:[/b] 17 lipca 2008 r. została przyjęta nowa wersja Konwencji Modelowej OECD wraz z komentarzem. Zmiany są niewielkie i dotyczą jedynie art. 25, regulującego procedurę wzajemnego porozumiewania się, obszerne są natomiast zmiany w komentarzu, który określa kierunki wykładni postanowień konwencji. Do nich zaliczyć należy nowe podejście do przypisania zysku do zagranicznego zakładu. OECD od dłuższego już czasu prowadziła prace nad nową koncepcją przypisania zysków do zagranicznego zakładu. Zakończyło je przyjęcie w tym roku tzw. oficjalnego podejścia, które zawarto w raporcie na ten temat. Co ciekawe, zostało ono wpisane jedynie do komentarza konwencji. Nie zmienia się natomiast art. 7 konwencji (to będzie prawdopodobnie możliwe dopiero w 2010 r.). Zmiany w komentarzu nie naruszają literalnego brzmienia tego postanowienia, ale pokazują nowe kierunki wykładni w tej kwestii.

[b]Na czym polega nowe podejście?[/b]

W dużym uproszczeniu polega ono na przyjęciu w sposób bardziej konsekwentny niż dotychczas koncepcji zakładu jako funkcjonalnie odrębnej jednostki. Przypisanie zysku do zakładu nastąpi na skutek przeprowadzenia dwuetapowej analizy. Pierwszy etap polega na określeniu znaczących pod względem gospodarczym czynności wykonywanych za pośrednictwem zakładu i ponoszonej w ich wyniku odpowiedzialności w porównaniu z czynnością i odpowiedzialnością ponoszoną przez przedsiębiorstwo macierzyste jako całość lub te jego części, które dokonują czynności z zakładem. Na tym etapie analizy następuje określenie gospodarczych funkcji zakładu oraz przypisanie mu aktywów i kapitału służących ich wykonywaniu. Drugi etap analizy polega na określeniu dochodu z tytułu każdej czynności przebiegającej między zakładem a przedsiębiorstwem macierzystym z zastosowaniem zasady dystansu, tak jak to jest między przedsiębiorstwami powiązanymi. Należy wziąć pod uwagę, jakie funkcje są wykonywane, jakie aktywa wykorzystywane i jakie ryzyko ponoszone przez przedsiębiorstwo macierzyste za pośrednictwem tego zakładu i pozostałych części przedsiębiorstwa.

[b]Czy zmiany te wpłyną na nasze prawo?[/b]

Komentarz do umowy modelowej nie jest źródłem prawa, są nim jedynie ratyfikowane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zmiany komentarza mają natomiast wpływ na wykładnię postanowień tych umów, gdyż są one oparte na Konwencji Modelowej OECD. Zdaniem Komitetu ds. Podatkowych OECD zmieniony komentarz powinien być zasadniczo stosowany także do umów zawartych wcześniej, gdyż jest on wyrazem konsensusu państw OECD, jak prawidłowo interpretować i stosować postanowienia umów. Stanowisko to nie jest jednak powszechnie akceptowane w doktrynie. W Polsce – w przeciwieństwie do innych państw – nie ma wewnętrznych wytycznych dotyczących rozumienia kwestii przypisania zysków do zagranicznego zakładu, a ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest precyzyjna w tym zakresie. Jest w niej przepis, który mówi, iż regulacje dotyczące podmiotów powiązanych stosuje się także do opodatkowania części dochodów podatnika posiadającego zakład na terytorium Polski. Nie wiadomo natomiast, jak ustalić np. zysk zakładu czy jak potraktować czynności między zakładem a przedsiębiorstwem macierzystym. Dlatego tak istotne znaczenie ma komentarz do umowy modelowej. Nowe podejście do przypisania zysku do zakładu jest, moim zdaniem, bardziej klarowne i konsekwentne.

[b]A jakie są nowe tendencje w opodatkowaniu transgranicznego transferu odsetek między spółkami?[/b]

Powody, dla których tyle uwagi poświęca się ostatnio opodatkowaniu transgranicznego przepływu odsetek, wynikają z odmiennego traktowania pod względem podatkowym finansowania spółki poprzez powiększenie kapitału zakładowego i poprzez zadłużenie u wspólników lub podmiotów niepowiązanych. W zależności bowiem od wyboru jednego z tych sposobów finansowania spółka wypłaca albo dywidendę, albo odsetki. Odsetki – w przeciwieństwie do dywidend – są z reguły kosztami uzyskania przychodów oraz na gruncie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania są objęte niższym niż dywidendy podatkiem w państwie źródła. Finansowanie poprzez zadłużenie jest dotkliwsze dla państwa źródła, gdzie ma siedzibę spółka wypłacająca, gdyż odsetki zmniejszają jej dochód do opodatkowania, a podatek u źródła, wynoszący od 5 do 10 proc. kwoty odsetek, jest dużo niższy od podatku krajowego. Nieliczne wysoko uprzemysłowione państwa w ogóle nie nakładają podatku u źródła. W ten sposób baza opodatkowania przesuwa się do państwa rezydencji, gdzie ma siedzibę pożyczkodawca uzyskujący odsetki, przy czym jego korzyść jest tym większa, im niższą stawkę opodatkowania stosuje to państwo. Inaczej jest w wypadku finansowania poprzez kapitał – tu bardziej zyskuje państwo źródła, gdyż wypłacone dywidendy nie pomniejszają dochodu podatkowego, a w państwie rezydencji często są one zwolnione od opodatkowania. Konsekwencją jest – z jednej strony – rosnące znaczenie międzynarodowego planowania podatkowego, w tym określanego mianem agresywnego, którego celem jest tworzenie nowych struktur dających największe oszczędności podatkowe, z drugiej zaś – reakcja ustawodawcy mająca na celu przeciwdziałanie erozji podstawy opodatkowania. Tradycyjne regulacje podatkowe określane mianem cienkiej lub niedostatecznej kapitalizacji okazały się w tej sytuacji niewystarczające.

[b]Jak państwa się ratują?[/b]

Różne kraje wprowadziły nowe zasady zaliczania odsetek do kosztów w miejsce przepisów o cienkiej kapitalizacji, bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące cienkiej kapitalizacji oraz przepisy przeciwko unikaniu opodatkowania. Np. w Niemczech i Danii wprowadzono limity kwot odsetek zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, które zastąpiły dotychczasowe regulacje dotyczące cienkiej kapitalizacji. W Niemczech nadwyżka odsetek wypłacanych nad uzyskiwanymi przez podatnika przewyższająca 1 mln euro stanowi koszt uzyskania przychodów, ale tylko do wysokości 30 proc. wskaźnika EBITDA (zysk spółki przed potrąceniem odsetek, podatków i amortyzacji), chyba że pożyczkobiorca spełni dodatkowe ustawowe warunki. W W. Brytanii od 2004 r. zamiast przepisów o cienkiej kapitalizacji stosuje się ogólne przepisy dotyczące ustalania dochodów podmiotów powiązanych. Inne państwa ograniczają zaliczanie odsetek do kosztów, jeśli należne są one rezydentom państw o niskim poziomie opodatkowania lub uznawanych za stosujące szkodliwą konkurencję podatkową. Wiele państw wprowadziło regulacje dotyczące specjalnego traktowania spółek zależnych utworzonych w państwach o niskim poziomie opodatkowania, tzw. Controlled Forein Corporations (CFC). Generalnie polegają na tym, że zysk takich spółek jest opodatkowany w państwie siedziby spółki dominującej niezależnie od tego, czy doszło do jego dystrybucji.

[b]A jak te ograniczenia mają się do prawa UE?[/b]

Zgodność nowych regulacji z prawem wspólnotowym jest problematyczna, choć niektóre z nich nie zostały jeszcze zbadane pod tym kątem przez ETS. Trybunał wypowiedział się do tej pory w sprawie regulacji CFC, stwierdzając, że mogą mieć one zastosowanie tylko w razie tworzenia całkowicie sztucznych tworów prawnych, bez uzasadnienia gospodarczego, a zatem tam, gdzie można udowodnić nadużycie prawa (sprawa Cadbury Schweppes, C-196/04). Niektóre państwa wykorzystują też dla ograniczania korzyści związanych z finansowaniem długiem ogólne normy przeciwko obejściu prawa (Niemcy) lub nakładają szczególne obowiązki na podmioty, które są twórcami bądź użytkownikami specjalnych struktur podatkowych, których podstawowym celem jest uzyskanie korzyści podatkowych do ich ujawnienia organom podatkowym (Wielka Brytania).

[b]Jak na tym tle wypada Polska?[/b]

Polska jest postrzegana jako państwo, które nie stosuje wyrafinowanych reguł mających zapobiegać określonym formom planowania podatkowego czy unikania opodatkowania. Nie stosuje bowiem ani ogólnej normy przeciwko obejściu prawa, ani szczególnych norm przeciwko obejściu prawa w transakcjach międzynarodowych. Nie ma też regulacji CFC, a przepisy o cienkiej kapitalizacji nie są zbyt rozbudowane, przez co łatwo je omijać. Owszem, stosuje się u nas schematy optymalizujące finansowanie poprzez zadłużenie z wykorzystaniem rozwiązań zawartych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania takich jak brak podatku u źródła czy sparing tax credit. W przeciwieństwie jednak do nadużyć VAT przy wykorzystaniu powiązań międzynarodowych, polskie sądy nie rozpatrywały do tej pory międzynarodowych struktur mających na celu unikanie opodatkowania w zakresie CIT, stąd zapewne brak reakcji polskiego ustawodawcy w postaci szczególnych przepisów przeciwdziałających temu zjawisku. Nie można również zapominać, że Polska jest nadal państwem importującym kapitał. Co ciekawe, nasz kraj jest podany w raporcie IFA na temat opodatkowania odsetek jako jedyny, który w całej rozciągłości stosuje do odsetek metodę kasową (regułą jest memoriałowa). Metodę tę stosują tylko nieliczne państwa, i tylko w szczególnych wypadkach, uzasadnionych obawą przed nadużyciami podatkowymi.

[b]Czy spółki doczekają się wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania?[/b]

Perspektywa wprowadzenia CCCTB (Common Consolidated Corporate Taxe Base) była jednym z tematów dyskusji. Obecnie trwają prace nad projektem dyrektywy. Wprowadzenie CCCTB spowodowałoby znaczne zmniejszenie kosztów administracyjnych i oszczędności podatkowe dla grup spółek prowadzących działalność na terytorium więcej niż jednego państwa UE. Obecnie podstawę opodatkowania dla każdej spółki wchodzącej w skład takiej grupy ustala się zgodnie z zasadami przyjętymi w państwie, w którym ma ona siedzibę. Po wprowadzeniu CCCTB ustalano by dla całej grupy jedną podstawę według zasad określonych w dyrektywie. Ponadto dla tych grup spółek, w których spółka dominująca posiada określony udział w spółkach zależnych (według obecnej propozycji 75 proc. praw głosu), wspólna podstawa byłaby podstawą skonsolidowaną, co oznacza niestosowanie podczas jej ustalania przepisów o podmiotach powiązanych i cenach transakcyjnych. Skutkiem konsolidacji jest także automatyczne wyrównywanie strat jednych spółek z dochodami innych spółek grupy bez żadnych ograniczeń oraz niepobieranie podatków u źródła od żadnych płatności między spółkami grupy.

[b]RZ: Jakie są nowe trendy w podatkach?[/b]

[b]Hanna Litwińczuk:[/b] 17 lipca 2008 r. została przyjęta nowa wersja Konwencji Modelowej OECD wraz z komentarzem. Zmiany są niewielkie i dotyczą jedynie art. 25, regulującego procedurę wzajemnego porozumiewania się, obszerne są natomiast zmiany w komentarzu, który określa kierunki wykładni postanowień konwencji. Do nich zaliczyć należy nowe podejście do przypisania zysku do zagranicznego zakładu. OECD od dłuższego już czasu prowadziła prace nad nową koncepcją przypisania zysków do zagranicznego zakładu. Zakończyło je przyjęcie w tym roku tzw. oficjalnego podejścia, które zawarto w raporcie na ten temat. Co ciekawe, zostało ono wpisane jedynie do komentarza konwencji. Nie zmienia się natomiast art. 7 konwencji (to będzie prawdopodobnie możliwe dopiero w 2010 r.). Zmiany w komentarzu nie naruszają literalnego brzmienia tego postanowienia, ale pokazują nowe kierunki wykładni w tej kwestii.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów