Dla spółek publicznych priorytetem jest maksymalizowanie korzyści dla akcjonariuszy. Nic więc dziwnego, że chętnie sięgają po usługi doradców, dzięki którym mogą zaoszczędzić znaczne kwoty. Przedsiębiorcy podkreślają, że o planowaniu podatkowym warto pomyśleć jeszcze przed debiutem. Sposobem na oszczędności jest choćby utworzenie odpowiedniej struktury kapitałowej. Efektywne zarządzanie podatkami zwiększa wartość spółki, dzięki czemu rosną jej szanse na uplasowanie akcji podczas oferty publicznej. Warto też skorzystać z rad dotyczących optymalizacji podatkowej kosztów debiutu. A po debiucie współpraca z doradcami podatkowymi może być kontynuowana w wielu dziedzinach.
– Wybierając kancelarię, kierowaliśmy się przede wszystkim jej renomą oraz rekomendacjami innych klientów – podkreśla Marcin Marzec, szef giełdowej Arterii. Przedsiębiorcy niechętnie mówią o szczegółach współpracy z doradcami, ale większość jest zadowolona. Krytyczne głosy są rzadkością. – Zrezygnowaliśmy ze współpracy z doradcą, bo w naszym wypadku korzyści nie było wiele – mówi prezes jednej z mniejszych spółek, proszący o anonimowość.
Z kolei Colian ocenia, że jakość usług doradczych w ostatnich latach znacznie wzrosła. – Mamy stałych partnerów biznesowych, z którymi współpracujemy od wielu lat. Kolejny krok, jaki powinny zrobić polskie firmy doradcze, to otwieranie biur zagranicznych, wtedy będziemy mogli korzystać z ich usług również na tamtych rynkach, co jest niezbędne do prowadzenia interesów międzynarodowych – podkreśla Jan Kolański, wiodący akcjonariusz i prezes Coliana.
„Parkiet" sprawdził, które kancelarie obsługują najwięcej firm giełdowych. Liderem jest KPMG, mające aż 102 emitentów. Na drugim miejscu uplasował się Deloitte z 87 spółkami, a na trzecim EY – 68 firm. – Z naszych obserwacji wynika, że popyt na doradztwo podatkowe rośnie – mówi Jarosław Koziński, partner zarządzający doradztwem podatkowym i prawnym EY w Europie Środkowej i Południowej. Z kolei Deloitte podkreśla, że korzyści z porad dostrzegają nie tylko przedstawiciele dużego i średniego biznesu, ale coraz częściej też właściciele mniejszych firm rodzinnych.
Wysokie miejsce w rankingu i tytuł najbardziej dynamicznej firmy według „Parkietu" przypadło kancelarii Andrzej Paczuski, Andrzej Taudul, Piotr Korszla, Maciej Grochulski Doradcy Podatkowi. Jak zdobywa klientów? – Codzienną profesjonalną pracą. Stawiamy na długofalową współpracę i dobre relacje. Takie zasady powodują, że klienci nas polecają – mówi Andrzej Paczuski, partner w kancelarii. W jego ocenie na rynku doradców podatkowych w porównaniu z rynkiem doradców prawnych nie występuje duża konkurencja. – Obserwując ranking kancelarii przygotowany przez „Rzeczpospolitą", nie widzimy znacznego wzrostu firm zatrudniających ponad dziesięciu doradców podatkowych, a w mojej ocenie tylko takie kancelarie mogą świadczyć wszechstronną pomoc dla wymagającego klienta – ocenia.