Dialog z pracownikami to już konieczność

Komunikacja wewnętrzna jest niezbędnym wsparciem realizacji strategii biznesowej.

Publikacja: 21.11.2023 21:00

Od komunikacji zależy rozumienie przez pracowników procesów wewnętrznych oraz codziennych zadań

Od komunikacji zależy rozumienie przez pracowników procesów wewnętrznych oraz codziennych zadań

Foto: AdobeStock

Przedsiębiorstwa przeznaczają ogromne budżety na budowanie wizerunku zewnętrznego, a jak jest z komunikacją wewnętrzną? Tu bywa różnie, są firmy, które w pełni rozumieją znaczenie komunikacji z pracownikami, i podejmują wiele działań w tym kierunku. Niestety są i takie, dla których taka komunikacja nie ma zaznaczenia. Współcześni pracownicy chcą mieć dostęp do wszystkich informacji dotyczących firmy: strategii, wskaźników działalności gospodarczej, powiązań biznesowych, planów czy organizowanych wyzwań. Brak informacji powoduje nie tylko brak zaufania do pracodawcy, ale także wprowadza chaos informacyjny oparty na plotkach i domysłach.

Podczas pandemii wielu przedsiębiorców przekonało się, że to właśnie dialog z pracownikami i ich zaufanie do pracodawcy stanowiły siłę napędową firmy. Zarządy wyszły do ludzi, otworzyły się na dialog z załogą, organizują regularne spotkania czy też sesji Q&A, budując przy tym wizerunek firmy, autorytet lidera i morale pracowników.

Dobre praktyki

Odpowiednio zaprojektowana i zarządzana komunikacja wewnętrzna jest niezbędnym wsparciem realizacji strategii biznesowej, dlatego firmy umacniają lub wprowadzają nowe formy dialogu z pracownikami.

McDonald’s to ponad 34 tys. pracowników z 532 restauracji działających na terenie całej Polski. Aby informacje ze spółki dotarły do każdego pracownia, firma wdrożyła platformę Workplace by Meta. Ekosystem Workplace McDonald’s składa się z czterech głównych grup: Hello Workplace – główny kanał komunikacyjny obejmuje: konkursy, informacje o nowościach produktowych, otwarcie nowych restauracji, podsumowania akcji, HR, procedury, Crew Room – procedury w pracy, JakSięMasz? – grupa skupia się na tematyce wellbeingu oraz Menadżerowie – specjalistyczna grupa dla kadry kierowniczej.

Firma AIUT natomiast udostępnia pracownikom konto Workplace, które pozwala użytkownikom na tworzenie grup, wyszukiwanie współpracowników, bezpośrednią komunikację, tworzenie czatów, rozmowy głosowe i wideokonferencje. To tutaj pracownicy AIUT otrzymują najważniejsze informacje o funkcjonowaniu firmy, w tym bezpośrednio od zarządu spółki. To również narzędzie, które zbliża. Każdy pracownik zyskuje bezpośredni dostęp do współpracowników, w tym również do prezesa oraz innych członków zarządu AIUT.

Źródła wiedzy

Odpowiedni dialog z pracownikami to także źródło wiedzy i pomysły na zmiany w firmie. Ankiety, komentarze, spotkania – to nic innego jak wielka burza mózgów.

PKO BP do dialogu z pracownikami wykorzystuje narzędzia, do których wszyscy mają dostęp: intranet, portal bankomania, mailingi wewnętrzne, PKO TV news. Dialog wspierają również narzędzia i procesy HR-owe. Jest to m.in. #CzasNaFeedback – czyli proces bieżącego feedbacku między pracownikami wspierany przez platformę Dzień dobry HR (rozwiązanie SAP SF) i proces okresowego podsumowania efektów pracy z menadżerem. Bank prowadzi cykliczne badanie eNPS. Po badaniu jasno komunikuje wyniki, a wdrażane rozwiązania opiera na zebranych danych.

W DB Schenker w tym roku, dzięki potrzebom zgłaszanym przez pracowników przede wszystkim podczas codziennych odpraw, ale też poprzez komentarze pod publikacjami w intranecie, wdrożono akcję #Uważność. Dotyczy ona budowania świadomości i wrażliwości na tematy związane ze zdrowiem psychicznym. Nową inicjatywą realizowaną w ramach akcji #Uważność, która właśnie rusza, jest Mindgram Wellbeig Officer Program. W ramach niej 20 osób spośród pracowników zostanie przeszkolonych z pierwszej pomocy psychologicznej w zakresie wsparcia w kryzysie emocjonalnym.

W każdej firmie warto co jakiś czas badać komunikację wewnętrzną, by sprawdzić, czy przyjęte rozwiązania przynoszą oczekiwanie rezultaty. To od komunikacji zależy rozumienie przez pracowników procesów wewnętrznych oraz swoich codziennych zadań. Od niej zależy również poziom satysfakcji z  wykonywanej pracy, a ta bezpośrednio przekłada się na wyniki osiągane przez pracowników firmy.

Przedsiębiorstwa przeznaczają ogromne budżety na budowanie wizerunku zewnętrznego, a jak jest z komunikacją wewnętrzną? Tu bywa różnie, są firmy, które w pełni rozumieją znaczenie komunikacji z pracownikami, i podejmują wiele działań w tym kierunku. Niestety są i takie, dla których taka komunikacja nie ma zaznaczenia. Współcześni pracownicy chcą mieć dostęp do wszystkich informacji dotyczących firmy: strategii, wskaźników działalności gospodarczej, powiązań biznesowych, planów czy organizowanych wyzwań. Brak informacji powoduje nie tylko brak zaufania do pracodawcy, ale także wprowadza chaos informacyjny oparty na plotkach i domysłach.

Pozostało 84% artykułu
Pracodawca Rzeczpospolitej
Warto świadomie działać na rzecz zdrowia kobiet
Materiał partnera
Równość nie zawsze znaczy to samo
Pracodawca Rzeczpospolitej
Odpowiedzialni pracodawcy
Opinia partnera
Emilia Rogalewicz: Wellbeing pracowników, czyli kluczowy trend w HR na lata
Pracodawca Rzeczpospolitej
Biznes nad Wisłą z roku na rok zmienia się na lepsze
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?