Reklama

Pracownicy chętni do telepracy, firmy mniej

Choć prawie co drugi Polak chciałby pracować na odległość, to telepracę stosuje tylko co dziesiąta firma

Publikacja: 28.04.2010 03:54

Praca w domu połączona z pilnowaniem dzidziusia

Praca w domu połączona z pilnowaniem dzidziusia

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Bariera mentalna i mało precyzyjne przepisy BHP to dwa największe hamulce, które ograniczają rozwój pracy na odległość w polskich firmach. Wprawdzie w porównaniu z 2007 r., gdy weszły w życie przepisy o telepracy, liczba firm, która na nią się zgadza, wzrosła z ok. 2 – 4 proc. do 11 proc. obecnie, ale to nadal dużo mniej niż w Skandynawii czy w USA (30 proc.).

Po części również dlatego, że [link=http://kariera.pl]praca[/link] na odległość wciąż jest mało znana. Jak wynika z najnowszych badań SMG/KRC, prawie co piąty z właścicieli i menedżerów małych i średnich firm nigdy o niej nie słyszał.

[wyimek]10 proc. pracowników małych i średnich firm nigdy nie słyszało o telepracy[/wyimek]

Choć pracodawcy i pracownicy zgodnie twierdzą, że telepraca ułatwia pogodzenie obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym, a firmom pomaga zmniejszyć koszty zatrudnienia, to obaw nadal jest sporo.

Pracownicy obawiają się osłabienia kontaktów z kolegami z biura i problemów z odseparowaniem pracy od domu. Z kolei przedsiębiorców zniechęcają mało precyzyjne przepisy BHP dotyczące odpowiedzialności [link=http://kariera.pl/praca]pracodawcy [/link]za warunki pracy w domu.

Reklama
Reklama

Jednak główna mentalna bariera wynika z niezbędnej przy telepracy zmiany organizacji i zarządzania ludźmi – twierdzą przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczość, która startuje z projektem doradczo-szkoleniowy mającym przekonać firmy do zalet pracy na odległość.

Bariera mentalna i mało precyzyjne przepisy BHP to dwa największe hamulce, które ograniczają rozwój pracy na odległość w polskich firmach. Wprawdzie w porównaniu z 2007 r., gdy weszły w życie przepisy o telepracy, liczba firm, która na nią się zgadza, wzrosła z ok. 2 – 4 proc. do 11 proc. obecnie, ale to nadal dużo mniej niż w Skandynawii czy w USA (30 proc.).

Po części również dlatego, że [link=http://kariera.pl]praca[/link] na odległość wciąż jest mało znana. Jak wynika z najnowszych badań SMG/KRC, prawie co piąty z właścicieli i menedżerów małych i średnich firm nigdy o niej nie słyszał.

Reklama
Praca
Wyższe normy etyczne firm nie zawsze chronią pracowników
Praca
Menedżerowie przeceniają zaangażowanie pracowników
Praca
Rewolucja w Allegro wywołała gorycz. Firma zamyka dwa biura i ogranicza pracę zdalną
Praca
Startupy w USA krytykują nowe prawo ws. migrantów. „Nie stać nas na 100 tys. dolarów”
Praca
Uczelnie biją na alarm po zmianach przepisów. Stracą cudzoziemców?
Reklama
Reklama