W Internecie szukamy teraz porad, jak zabiegać o podwyżkę

Jak skutecznie prosić o podwyżkę i jak używać serwisu LinkedIn- to obecnie najczęściej zadawane pracownicze pytania w anglojęzycznej wersji wyszukiwarki Google.

Publikacja: 10.07.2021 17:04

W Internecie szukamy teraz porad, jak zabiegać o podwyżkę

Foto: AdobeStock

Każdego miesiąca średnio 19 tysięcy razy pytamy „wujka" Google'a o to, jak wystąpić o podwyżkę - wynika z analizy firmy szkoleniowej The Knowledge Academy, która przeanalizowała najczęściej powtarzające się w czasie pandemii pytania związane z pracą wpisywane w popularnej wyszukiwarce. Na tej podstawie opracowała listę pracowniczych niepokojów, na czele której znalazła się kwestia skutecznej negocjacji podwyżki.

Autorzy analizy twierdzą, że ten wynik ich nie zaskoczył - dla wielu osób rozmowy o zwiększeniu ich wynagrodzenia należą do najtrudniejszych tematów w karierze zawodowej. A jednocześnie są coraz ważniejszym tematem wobec rosnącej na całym świecie inflacji.

Wyższa płaca albo wypowiedzenie

Drugim najczęściej poruszaną kwestią (średnio 9 tys. zapytań miesięcznie) jest używanie serwisu społecznościowego LinkedIn wykorzystywanego głównie dla kontaktów zawodowo – biznesowych, w tym, coraz częściej, do rekrutacji specjalistów i menedżerów. Doradcy zawodowi i łowcy głów przy każdej okazji powtarzają, że profesjonalny, na bieżąco uaktualniany profil na LinkedIn ułatwia znalezienie dobrej pracy. Przydaje się na przykład wtedy, gdy nie powiedzie się próba wynegocjowania podwyżki...

Czytaj także: Firmy są gotowe zatrudniać i podwyższać płace

Nie bez powodu w czołówce, bo na czwartym miejscu, najczęściej wyszukiwanych w Google'u pracowniczych porad (prawie 3 tys. miesięcznie) znalazła się kwestia tego, jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę. Prawie dwa razy częściej zadawane jest pytanie o to, jak zgłosić w pracy, że jest się chorym (przy okazji można poszukać rady, jak brzmieć „choro").

Wśród najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę Google'a pytań są też te dotyczące zwiększenia produktywności, utrzymania koncentracji i motywacji- z czym wiele osób ma po 1,5 roku pandemii spore problemy.

Polscy dżentelmeni

Chociaż The Knowledge Academy nie badała polskiej wersji Google' a, to można przypuszczać, że i u nas kwestia prośby o podwyżkę jest w czołówce pracowniczych tematów. Polakom negocjowanie podwyżki przychodzi jeszcze trudniej, bo wynagrodzenia są często tematem tabu.- Powiedzenie „dżentelmeni i damy nie rozmawiają o pieniądzach" jest więc wciąż aktualne – twierdzi Aleksandra Skwarska z Grupy Pracuj komentując ogłoszone wiosną tego roku wyniki badania portalu Pracuj.pl. Według nich, tylko niespełna jedna trzecia ankietowanych Polaków była zadowolona ze swojego wynagrodzenia. Dla większości pracowników rozmowy o podwyżce są jednak trudne. Co trzecie badany nigdy się o nią nie starał a w ciągu ostatniego roku zabiegała o nią niespełna połowa (45 proc.) uczestników ankiety.

Na jeszcze mniejszy udział pracowników starających się o podwyżkę wskazuje ogłoszony przed kilkoma dniami sondaż UCE Research i Syno Poland, który objął 1,1 tys. dorosłych Polaków- tylko nieco ponad 21 proc. z nich zdecydowało się w ostatnich miesiącach porozmawiać w pracy o lepszych warunkach finansowych. Najczęściej na taki krok decydowały się osoby w wieku 30-39 lat, które z reguły mają już spore doświadczenie zawodowe i zaliczają się do najbardziej poszukiwanych teraz fachowców i specjalistów.

Każdego miesiąca średnio 19 tysięcy razy pytamy „wujka" Google'a o to, jak wystąpić o podwyżkę - wynika z analizy firmy szkoleniowej The Knowledge Academy, która przeanalizowała najczęściej powtarzające się w czasie pandemii pytania związane z pracą wpisywane w popularnej wyszukiwarce. Na tej podstawie opracowała listę pracowniczych niepokojów, na czele której znalazła się kwestia skutecznej negocjacji podwyżki.

Autorzy analizy twierdzą, że ten wynik ich nie zaskoczył - dla wielu osób rozmowy o zwiększeniu ich wynagrodzenia należą do najtrudniejszych tematów w karierze zawodowej. A jednocześnie są coraz ważniejszym tematem wobec rosnącej na całym świecie inflacji.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Praca
Firmy nie zdają sobie sprawy z tego ukrytego kosztu. A to ogromne straty. Wyniki badań
Praca
Wypowiedzenie umowy o pracę. Oto wszystko, co musisz wiedzieć
Praca
Zwolniono ją pierwszego dnia po urlopie macierzyńskim. Prezes znanej firmy odpowiada
Praca
Myślisz o awansie? To lepiej pracuj w firmie, a nie zdalnie