Nie łatwy dostęp do finansowania, nie zdobycie pierwszych klientów, ale zapewnienie sobie wsparcia rodziny jest kluczowe przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej. Tak twierdzi – i to z własnego doświadczenia- ponad połowa 875 właścicielek i prezesek firm zrzeszonych w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet (SPK), które wzięły udział w tegorocznym badaniu przeprowadzonym przez ośrodek DELab Uniwersytetu Warszawskiego. Tylko niespełna dziesięć na sto badanych założycielek firm stwierdziło, że nie mogły liczyć na wsparcie swoich bliskich. Pozostałe miały na początkowym etapie ich pomoc- najczęściej męża lub partnera, albo pozostałych członków rodziny.
I to nie tylko pomoc, ale nawet inspirację – prawie czterech na dziesięć właścicielek firm przyznało, że mąż lub partner namawiał je do startu w biznesie a prawie tyle samo mogło liczyć na jego wsparcie przy zakładaniu działalności gospodarczej. Jedynie 8 proc zdecydowało się to zrobić wbrew woli męża lub partnera.
Pokonać wewnętrzny hamulec
– Obserwuję nie tylko w Polsce, ale także za granicą, że kobiety bardzo często nie wierzą w swoje możliwości, mają nieuzasadniony krytyczny stosunek do siebie, wyolbrzymiają problemy. Dlatego bardzo ważne jest, by ktoś bliski nas mobilizował, dodawał otuchy i pomógł pokonać ten wewnętrzny hamulec. Jeśli dojdzie do niego hamulec zewnętrzny, czyli brak akceptacji bliskich, to bardzo trudno jest wystartować w biznesie – tłumaczy Katarzyna Wierzbicka prezeska Fundacji Przedsiębiorczych Kobiet, która zleciła badanie.
O znaczeniu wsparcia bliskich osób, zarówno na początku, jak również w trakcie rozwoju firmy – mówili również wiele uczestnicy debaty towarzyszącej ogłoszeniu raportu „Zawód: prezeska – diagnoza przedsiębiorczości kobiet", podsumowującego wyniki badania.
Co prawda dla pań zakładających własną firmę – podobnie jak dla wszystkich początkujących przedsiębiorców – ważne jest finansowanie na start (najczęściej z własnych środków), ale często wykorzystują poduszkę finansową i doświadczenie zdobyte w dotychczasowej pracy. Jak wynika z badania, zdecydowana większość, bo prawie siedem na dziesięć właścicielek firm na start w biznesie zdecydowała się po kilku latach pracy na etacie, często na kierowniczym stanowisku.