#RZECZoBIZNESIE: Adrianna Lewandowska: Dzieci biznesmenów wolą założyć własny biznes

8 proc. dzieci deklaruje, że 5 lat po studiach chce przejąć rodzinną firmę – mówi Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 03.10.2017 15:44 Publikacja: 03.10.2017 15:41

#RZECZoBIZNESIE: Adrianna Lewandowska: Dzieci biznesmenów wolą założyć własny biznes

Foto: tv.rp.pl

W Polsce temat sukcesji jest coraz bardziej pilny, bo 200 tys. przedsiębiorców zbliża się do wieku 65 lat.

- Z pierwszych badań Instytutu Biznesu Rodzinnego wynika, że przedsiębiorcy dopiero planują rozpocząć proces sukcesji. Ich dzieci myślały, że już coś przedsięwzięli w tym zakresie. Okazuje się, że brak komunikacji jest trudnym wyznacznikiem – mówiła Lewandowska.

Cały Zachód mówi, że to trzeba przygotować, a plany trwają 5-10 lat.

- Nasi przedsiębiorcy uważają, że nie trzeba nic planować. Według nich wystarczy pójść do prawnika, przepisać i po temacie – stwierdziła gość.

Zaznaczyła, że sukcesja to wielostopniowy proces.

- Szwajcarzy mówią, że zwłaszcza trudno jest tym firmom, które są kierowane przez założycieli. Traktują oni firmy jako własne dzieci i jest w tym wiele emocji. Firma to ich całe życie, nie tylko zawodowe - tłumaczyła Lewandowska.

Raport Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazuje ilu sukcesorów deklaruje chęć przejęcia firm po rodzicach.

- Wnioski są lepsze niż w pierwszej edycji sprzed 2 lat. Wtedy 6 proc. deklarowało, że 5 lat po studiach chce przejąć firmę. Teraz mamy 8 proc., więc jest wyraźna zmiana w dobrą stronę – oceniła gość.

11-13 proc. to średnia, która w Europie Środkowej się utrzymuje. Trochę wyżej jest w Ameryce Południowej czy Azji, wskaźnik ten dochodzi do 20 proc.

Lewandowska podkreśliła, że pozostałe dzieci, zamiast sukcesji wolą własny biznes.

- Dzieci z firm rodzinnych częściej niż dzieci, których rodzice nie prowadzą biznesów, zakładają własne przedsięwzięcia biznesowe. Dzieci, których rodzice pracują jako urzędnicy, albo w administracji, częściej wybierają wartości związane z bezpieczeństwem – tłumaczyła.

W Polsce temat sukcesji jest coraz bardziej pilny, bo 200 tys. przedsiębiorców zbliża się do wieku 65 lat.

- Z pierwszych badań Instytutu Biznesu Rodzinnego wynika, że przedsiębiorcy dopiero planują rozpocząć proces sukcesji. Ich dzieci myślały, że już coś przedsięwzięli w tym zakresie. Okazuje się, że brak komunikacji jest trudnym wyznacznikiem – mówiła Lewandowska.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca
Firmowy Święty Mikołaj częściej obdaruje pracowników premią
Praca
Piętą achillesową gospodarki Rosji nie są sankcje, ale brak… pracowników
Praca
Dodatkowy urlop dla niepalących. Ta firma docenia zdrowy tryb życia
Materiał Promocyjny
Nowe Podejście do Rekrutacji: AI i Dane Behawioralne
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości