Reklama
Rozwiń

Szansa na wzmocnienie kobiecego networkingu

W pokonaniu barier, które wielu kobietom utrudniają realizację zawodowych celów, pomaga sieć zawodowych kontaktów, czyli networking. Warto skorzystać z inicjatyw, które to ułatwiają.

Publikacja: 12.12.2021 21:00

Szansa na wzmocnienie kobiecego networkingu

Foto: Adobe Stock

– Z badań wynika, że kobietom przede wszystkim brakuje pewności siebie, szczególnie jeśli chodzi o sektory tradycyjnie uważane za „męskie" – takie jak giełda i rynki finansowe. Tymczasem kobiety w roli inwestorek mają statystycznie o wiele lepsze wyniki niż mężczyźni – przypomina Ewa Kumorek-Fedor, inicjatorka i prezeska działającego od listopada Klubu Inwestorek Indywidualnych (KII).

Jak zaznacza prezeska KII, w klubie będzie miejsce na edukowanie i inspirowanie kobiet do podejmowania decyzji dotyczących inwestowania i zabezpieczenia przyszłości, a także na wspieranie ich przedsiębiorczości i rozwijanie kompetencji w biznesie.

Klub Inwestorek Indywidualnych powstał w odpowiedzi na rosnące aspiracje i kompetencje kobiet do zaistnienia na rynkach finansowych i na najwyższych stanowiskach zarządczych – wyjaśnia Ewa Kumorek-Fedor. Jednocześnie ma być też odpowiedzią na bariery, jakie przed nimi stoją. Pokazał je również raport „Czas na kobiety w gospodarce", który zainaugurował działalność KII. Liderzy i eksperci z różnych branż oceniają tam sytuację zawodową kobiet i podsuwają pomysły, jak zmniejszyć różnice między pozycją kobiet i mężczyzn w polskim biznesie.

Punktem wyjścia do tych ocen był ogłoszony latem br. raport McKinsey & Company, według którego Polkom nie brakuje ani kompetencji, ani predyspozycji do zajmowania wysokich stanowisk w biznesie; aż 70 proc. kobiet pracujących w Polsce w dużych firmach chciałoby awansować na wyższe stanowisko, a dla 41 proc. pań celem zawodowym jest stanowisko w zarządzie firmy. Pomimo to na najwyższych stanowiskach jest ich zaledwie 6 proc.

Czytaj więcej

Ludzkie oblicze korporacji

Jak zwraca uwagę Ewa Kumorek-Fedor, z zebranych raporcie komentarzy wynika, że wśród głównych powodów niewielkiego udziału kobiet we władzach firm są: brak wiary w swoje możliwości, brak pewności siebie, presja społeczna, lęk przed porażką, brak wsparcia i elastyczności w miejscu pracy, który utrudnia pogodzenie kariery z obowiązkami rodzinnymi. Ogranicza też wielu kobietom możliwości budowania sieci relacji biznesowych.

Na ich znaczenie zwraca uwagę w raporcie KII Anna Streżyńska, była minister cyfryzacji i prezes MC2 Innovation. Przypomina, że mężczyźni często już podczas studiów budują relacje towarzysko-zawodowe, które potem utrzymują w klubach towarzyskich, w sporcie i stowarzyszeniach biznesowych. Takich zaufanych relacji, które mają znaczenie przy obsadzaniu wysokich stanowisk w biznesie, brakuje często kobietom.

Czytaj więcej

Pandemia może poprawić zawodowe szanse kobiet

Powoli jednak Polki zaczynają doceniać znaczenie networkingu, w którym mogą pomóc takie projekty jak Klub Inwestorek Indywidualnych. Kobietom sprzyjają także światowe trendy, w tym nacisk inwestorów i rynków finansowych na zrównoważony rozwój i związane z nim rosnące znaczenie czynników ESG w ocenie spółek (E – środowisko, S – społeczna odpowiedzialność i G – ład korporacyjny). – W ten właśnie nurt wpisuje się Klub Inwestorek Indywidualnych, który ma na celu promowanie i kształtowanie kompetencji inwestorskich wśród kobiet oraz wspieranie ich odważnych i zrównoważonych działań biznesowych – zaznacza prezeska KII.

Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas Banku Polska, podkreśla, że w budowaniu równości płci dużą rolę odgrywa edukacja i promowanie dobrych praktyk. – Cieszę się, że rośnie liczba inicjatyw, które temu służą – dodaje Gdański. Sam działa w Champions of Change, klubie, którego celem jest m.in. zwiększanie liczby kobiet na wysokich stanowiskach i likwidacja luki płacowej. Również Milena Olszewska-Miszuris, prezeska WM Advisory i współprzewodnicząca 30% Club Poland, jest przekonana, że kluczem do zmiany jest zaangażowanie top menedżerów w stawianie mierzalnych celów w zakresie różnorodności. Tak robi 30% Club Poland – celując we wzrost udziału kobiet we władzach największych spółek giełdowych do minimum 30 proc. w 2030 roku.

– Z badań wynika, że kobietom przede wszystkim brakuje pewności siebie, szczególnie jeśli chodzi o sektory tradycyjnie uważane za „męskie" – takie jak giełda i rynki finansowe. Tymczasem kobiety w roli inwestorek mają statystycznie o wiele lepsze wyniki niż mężczyźni – przypomina Ewa Kumorek-Fedor, inicjatorka i prezeska działającego od listopada Klubu Inwestorek Indywidualnych (KII).

Jak zaznacza prezeska KII, w klubie będzie miejsce na edukowanie i inspirowanie kobiet do podejmowania decyzji dotyczących inwestowania i zabezpieczenia przyszłości, a także na wspieranie ich przedsiębiorczości i rozwijanie kompetencji w biznesie.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty