Jak wynika z badania „Fundacje korporacyjne w Polsce. Raport z badań 2017" (to najnowsza publikacja na ten temat), najwięcej fundacji korporacyjnych zajmuje się edukacją i wychowaniem (27 proc.) lub ochroną zdrowia i pomocą osobom z niepełnosprawnościami (26 proc.). 15 proc. podmiotów wskazuje jako główny obszar swojej działalności różnego rodzaju wsparcie dla instytucji, organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich.
Usługi socjalne, takie jak pomoc najuboższym czy praca z rodzinami w trudnej sytuacji życiowej, i pomoc społeczna, to główny obszar działalności 8% fundacji korporacyjnych. Jak podkreślają analitycy, gdyby jednak połączyć w jedną grupę podmioty zajmujące się ochroną zdrowia, pomocą osobom z niepełnosprawnościami i usługami socjalnymi, to tak rozumiane organizacje pomocowe stanowiłyby dominującą branżę sektora fundacji korporacyjnych, skupiającą nie więcej niż 1/3 wszystkich organizacji. Takie obszary, jak ochrona środowiska, rozwój lokalny, rynek pracy, kultura, rozwój wolontariatu czy sport, są wskazywane jako główne pole aktywności przez pojedyncze fundacje. Te dane zmieniły się jednak w ciągu ostatnich dwóch lat.
– Czas pandemii wpłynął na praktycznie wszystkie dziedziny życia społecznego i gospodarczego, także sposób funkcjonowania organizacji pozarządowych – mówi Damian Kuraś, dyrektor Instytutu ESG, zajmującego się społeczną odpowiedzialnością biznesu. – Prawie 40 proc. fundacji i stowarzyszeń – jak wynika z badań organizacji klon/jawor – w odpowiedzi na pandemię podjęło nowe działania – dodaje.
Jak tłumaczy, zazwyczaj pierwszym skojarzeniem, gdy myślimy o fundacjach – jest pomoc w zbiórce środków na kosztowne operacje – jednak obszary działalności fundacji są znacznie szersze. Takim przykładem może być przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Przez szalejącą pandemię osoby starsze zostały w domach, ich kontakty z członkami rodzin i lekarzami uległy ograniczeniu. Fundacje rozpoczęły akcje użyczania lub przekazywania sprzętu komputerowego, dostępu do internetu i szkoleń z zakresu posługiwania się nowymi technologiami.
– Pandemia negatywnie wpłynęła na kondycję psychiczną Polaków. Fundacje zauważyły niebezpieczną tendencję i rozpoczęły prowadzenie telefonów zaufania, zdalne wsparcie psychologiczne, poradnictwo i terapie online – wylicza Damian Kuraś. – To pokazuje, że fundacje, i te małe lokalne, i te korporacyjne, potrafią szybko odpowiadać na nowe potrzeby społeczne. A badania pokazują, że są niezbędne – ponad połowa Polek i Polaków uważa, że organizacje społeczne skuteczniej niż instytucje rządowe działają na rzecz praw zwierząt, równości płci, praw kobiet, przeciwdziałania zmianom klimatycznym, wspierania demokracji i pomocy społecznej.