Centra usług otwierają się na inżynierów

W filmach i w folderach reklamowych inżynier występuje zwykle w ochronnym kasku na głowie, na tle wielkich budów lub fabrycznych maszyn. Jednak absolwenci technicznych kierunków coraz częściej wybierają karierę w usługach, albo w sprzedaży.

Publikacja: 20.11.2011 09:56

Centra usług otwierają się na inżynierów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Wśród najbardziej deficytowych specjalistów w świecie w tegorocznym raporcie agencji zatrudnienia ManpowerGroup inżynierowie znaleźli się dopiero na czwartym miejscu. Wyprzedzili ich technicy, przedstawiciele handlowi i wykwalifikowani robotnicy. Jednak w rzeczywistości spora grupa inżynierów zalicza się do bardzo poszukiwanych i deficytowych  handlowców.

Jak profesjonalista z profesjonalistą

Jak podkreślają łowcy głów, pracodawcom nie wystarczają już same umiejętności  sprzedażowe. Coraz częściej oczekują od swych handlowców fachowej wiedzy i dobrej znajomości branży. Dlatego koncerny farmaceutyczne tak chętnie zatrudniają jako swych przedstawicieli lekarzy, a firmy przemysłowe i technologiczne zazwyczaj sięgają po inżynierów.

– Specjalista ds. sprzedaży musi umieć przekonać klienta, że rozmawia z profesjonalistą, który zna się na swojej branży i zaproponuje mu najlepsze z możliwych rozwiązań – podkreśla Rafał Nachyna, dyrektor ds. sprzedaży w grupie Pracuj, do której należy portal rekrutacyjny Pracuj.pl

-Teraz nawet w państwowych firmach pracują świetnie wyedukowani specjaliści. Owszem wysłuchają marketingowych prezentacji, ale potem pytają o techniczne szczegóły, na których polegnie handlowiec bez fachowego przygotowania- mówi menedżer w jednej z dużych firm IT, który sam- jak przyznaje z niemałym trudem- przestawił się na sprzedażowe podejście.

Rekruterzy zwracają uwagę,że praca w sprzedaży, często bardziej opłacalna niż posada w zakładzie produkcyjnym, wymaga „miękkich" umiejętności i kompetencji, którymi nieczęsto mogą się pochwalić absolwenci uczelni technicznych. Co prawda w badaniach wysoko oceniają swe umiejętności kierownicze, decyzyjne i organizację pracy (potwierdza to ranking „Rz", dowodzący ,że to uczelnie techniczne są kuźniami top menedżerów dla dużych polskich firm), ale komunikatywność, łatwość nawiązania kontaktów z klientami nie jest zwykle najmocniejszą stroną inżynierów. Podobnie zresztą jak dobra znajomość języków obcych.

Języki nie mogą być obce

Jak wynika z tegorocznych badań agencji doradztwa personalnego Hays Polska, słaba znajomość języków obcych sprawia,że nawet co piąty inżynier może problemy ze znalezieniem pracy. Tym bardziej,że ogłoszeniach rekrutacyjnych coraz częściej biegła znajomość co najmniej jednego , a najlepiej dwóch-trzech języków, jest jednym z głównych wymagań. Oczekują jej polskie spółki globalnych korporacji i firm przemysłowych jak też szybko rosnący sektor nowoczesnych usług dla biznesu.

Co prawda centra usług biznesowych kojarzą się głównie z ofertami pracy dla absolwentów kierunków ekonomicznych i humanistów, ale z roku na rok przyciągają coraz więcej kandydatów z dyplomami uczelni technicznych. Wraz z rozwojem tego sektora w Polsce przybywa ośrodków specjalizujących się w badaniach i rozwoju nowych technologii. Popyt na inżynierów zwiększa też rozwój zaawansowanych usług dla biznesu, które wymagają specjalistycznych kwalifikacji i zdolności analitycznych.

Jak podkreśla w swym raporcie branżowy Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) coraz więcej centrów poszerza zakres swych usług łącząc dwie lub nawet kilka specjalizacji np. finanse i księgowość z IT. W rezultacie od dwóch-trzech latach przybywa tam ofert pracy dla specjalistów po politechnikach.

- Absolwenci kierunków technicznych bardzo szybko odnajdują się w środowisku wymagającym analitycznego myślenia-podkreśla Magdalena Jóźwiak, menedżer HR w łódzkim centrum Infosys BPO Poland, które zatrudnia zarówno młodych inżynierów tuż po studiach, jak i tych z kilkuletnim doświadczeniem. Oferuje im pracę m.in. w controllingu, księgowości, zakupach i IT.

Jak przyznaje Magda Jóźwiak, idealnym kandydatem byłaby tu osoba z kierunkowym wykształceniem, mówiąca w kilku językach. Do tego ideału większości chętnych jest daleko. - W przypadku inżynierów, którzy do nas aplikują problemem bywa nawet język angielski-dodaje Jóźwiak.

Bez pokonania tego problemu o karierę w centrach usług jest trudno. - Ścieżka rozwoju na stanowiskach inżynierskich, które koncentrują się wokół kwestii związanych z IT, SAP czy procesami weryfikacji jakości, często wykracza poza granice Polski – twierdzi Paulina Basta, menedżer Działu Rekrutacji w Globalnym Centrum Biznesowym HP we Wrocławiu.

Złowić kandydata już na uczelni

Przedstawiciele ABSL podkreślają,że zwiększający się popyt na inżynierów w sektorze usług to światowy trend; według prognoz departamentu pracy USA 11 proc, wzrost zatrudnienia absolwentów kierunków technicznych w latach 2008-2018 będzie tam przede wszystkim efektem wzrostu liczby miejsc pracy w usługach konsultingowych oraz sektorze badań i rozwoju.

Ten trend sprawia,że także w Polsce coraz więcej firm z sektora usług biznesowych nawiązuje współpracę z uczelniami technicznymi. (Dotychczas koncentrowały się na uniwersytetach, bo tam głównie szukały kandydatów do pracy). Infosys BPO Poland współpracuje z Politechniką Łódzką i Wyższą Szkołą Informatyki w Łodzi organizując m.in. warsztaty oraz szkolenia dla studentów prowadzone przez menedżerów centrum.

Z kolei wrocławskie Globalne Centrum Biznesowe HP prowadzi program Akademia HP oferując lokalnym uczelniom bezpłatne kursy z programu Excel, zajęcia z narzędzi SAP i spotkania z praktykami biznesu. Teraz planuje szkolenia z kompetencji miękkich. Specjalny program „IBM Academic Initiative" skierowany do studentów Politechniki Wrocławskiej uruchomiło w zeszłym roku centrum IBM we Wrocławiu, jedno z najszybciej rozwijających się centrów usług IT w Polsce.

- Studenci kierunków ścisłych powinni w trakcie nauki równolegle rozwijać również inne obszary wiedzy, uczestniczyć w szkoleniach, praktykach czy stażach, a także angażować sięw działalność kół i stowarzyszeń naukowych, co  będzie sprzyjać rozwijaniu kompetencji interpersonalnych i autoprezentacyjnych- radzi Michał Grabarz, dyrektor ds IT w Infosys BPO Europe.

Wśród najbardziej deficytowych specjalistów w świecie w tegorocznym raporcie agencji zatrudnienia ManpowerGroup inżynierowie znaleźli się dopiero na czwartym miejscu. Wyprzedzili ich technicy, przedstawiciele handlowi i wykwalifikowani robotnicy. Jednak w rzeczywistości spora grupa inżynierów zalicza się do bardzo poszukiwanych i deficytowych  handlowców.

Jak profesjonalista z profesjonalistą

Pozostało 94% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!