Jesienią, gdy młodzi ludzie wrócą z zagranicznych saksów i skończą się sezonowe zajęcia, znów pewnie wzrośnie bezrobocie wśród absolwentów. Łatwiej unikną go ci z dyplomem kierunków technicznych, choć także im może dziś być trudniej o dobrze płatny etat.
Gdzie niedawni absolwenci mogą znaleźć pracę? Na pewno nadal rekrutują ich centra nowoczesnych usług biznesowych oraz szeroko rozumiany sektor IT. Na dopływ świeżej krwi stawia np. giełdowy Comarch, który w tym roku na letnie trzymiesięcznie staże przyjął rekordową liczbę 320 studentów (w tym kilkunastu z kierunków ekonomicznych). – Co roku 70 proc. uczestników staży dostaje propozycję dalszej współpracy z firmą w ramach umowy – mówi Magdalena Grochala z działu HR Comarchu.
Szansę na stałą pracę dają też młodym ludziom centra usług biznesowych, które jednak wymagają bardzo dobrej znajomości języków obcych. Jak podkreśla Agnieszka Orłowska, prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP we Wrocławiu, na pracę mogą tam liczyć absolwenci kierunków związanych m.in. z finansami, ekonomią, matematyką czy marketingiem z biegłą znajomością obcych języków. – Podstawą jest tu angielski, ale szczególnie wysoko punktowana jest znajomość niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego czy włoskiego – wyjaśnia Agnieszka Orłowska i dodaje, że centrum HP chętnie przyjmuje też filologów. O ile będą gotowi na zdobycie nowej specjalizacji.
Pracodawcy i rekruterzy zgodnie podkreślają, że zamiast szukać pracy w „swoim" zawodzie, lepiej zastanowić się, gdzie i jak możemy wykorzystać umiejętności zdobyte podczas studiów. Kładą też nacisk na tzw. miękkie kompetencje i umiejętność poruszania się po rynku pracy. Poniżej kilka rad, które mogą to ułatwić:
1. Zadbać o marketing swych umiejętności
Ramon Bez z brytyjskiego portalu społecznościowego BraveNewTalent radzi absolwentom, by zadbali o marketing samych siebie i swych umiejętności. Podkreśla, że obok twardej wiedzy finansowej czy technicznej firmy szukają też miękkich kompetencji analitycznych i komunikacyjnych. Dlatego też absolwenci filozofii, dla których nie ma wielu ofert pracy w zawodzie, powinni wykorzystać atut, którym jest zwykle biegłość w logice. Przydaje się ona do formułowania pomysłów oraz wyciągania wniosków, co jest bardzo cenne w świecie biznesu. Z kolei w przypadku filologów umiejętność komunikacji, jasnego wyrażania myśli jest atutem w wielu branżach, na czele z PR, które rekrutują pracowników.