Pracownicy nie chcą już być przykuci do biurek. Nie chcą tracić czasu na dojazdy. Wolą swobodnie zarządzać swoim czasem. Co ciekawe, wcale nie odbija się to negatywnie na ich wydajności. Zatrudnieni, jak wynika z globalnego badania zaleconego przez firmę Oracle, w większości (53 proc. odpowiedzi) uważają bowiem, że możliwość mobilnej i elastycznej pracy zwiększa ich produktywność. Aż 68 proc. ankietowanych jest też zadowolonych, że może wykonywać swoje obowiązki zawodowe zdalnie, czyli poza firmą.

53 procent zatrudnionych uważa, że ich produktywność rośnie, jeśli wykonują pracę mobilnie

Ten model pracy szybko zyskuje na popularności wraz ze wzrostem liczby urządzeń przenośnych (smartfonów i tabletów) oraz poprawiającą się jakością łączy internetowych, w tym przede wszystkim bezprzewodowych. Już ponad połowa (56 proc.) respondentów deklaruje, że obecnie pracuje w sposób bardziej mobilny niż dwa lata temu. Kolejne 40 proc. ankietowanych przewiduje, że w ciągu następnych dwóch lat mobilność stanie się jeszcze bardziej integralnym elementem ich pracy.

Niestety, druga strona, czyli pracodawcy, nie nadąża za potrzebami i oczekiwaniami pracowników. Tylko 24 proc. ankietowanych twierdzi, że ich firma aktywnie zachęca do pracy mobilnej. Aż 21 proc. respondentów musi jednak „walczyć" z pracodawcą, który próbuje zmniejszyć liczbę aplikacji i danych dostępnych dla pracowników na ich telefonach komórkowych.

Ograniczenia są jednak często obchodzone przez pracowników, którzy mimo zakazów biorą sprawy w swoje ręce i sami zaczynają używać rozwiązań mobilnych do celów zawodowych. Zachętą do takich działań jest fakt, że pracodawcy nie są w stanie kontrolować tego, jakie operacje są wykonywane na urządzeniach mobilnych.