Pracodawca 4.0 dba o wellbeing pracowników

Konieczność dopasowania benefitów do potrzeb pracowników to wyzwanie dla pracodawców – mówi Maciej Bieńkowski, Andjoy Offer Director, Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Publikacja: 14.11.2019 21:00

Maciej Bieńkowski, Andjoy Offer Director, Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Maciej Bieńkowski, Andjoy Offer Director, Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Foto: materiały prasowe

Motywacja to Święty Graal w organizacji. Pracodawcy szukają sposobów, by zwiększyć efektywność pracowników. Czy wellbeing może im w tym pomóc?

Maciej Bieńkowski: Tak. Z badania Aon „Global Employee Experience Measurement" wynika, że kluczem jest dbałość o wysoki poziom energii

i dobre samopoczucie pracowników. Coraz więcej firm posiada długofalowe strategie dbania o wellbeing, a przeszło 80 proc. uznaje je za jeden z ważniejszych elementów budowania zaangażowania pracowników. Eksperci Aon twierdzą, że trend zw. z wellbeingiem znacząco się umocnił w ostatnich latach i będzie dalej zyskiwał na znaczeniu. Wynika to z danych, które mówią, że dobrostan pracowników przekłada się wprost na wizerunek organizacji jako pracodawcy (employer branding), wzrost efektywności procesów rekrutacyjnych, a także obniżenie wskaźnika rotacji i absencji pracowników. Organizacje, które zdecydowały się wdrożyć strategię wellbeingu, już dziś obserwują wyraźną poprawę produktywności.

Czym jest wellbeing? Jest indywidualny, subiektywny, zmienia się w czasie...

Według Instytutu Gallupa wellbeing pracowników podtrzymuje pięć filarów. Są to satysfakcjonująca kariera, bezpieczeństwo finansowe, zdrowie, odpoczynek i dobre relacje z innymi. Ciekawe wnioski dotyczące wellbeingu przynosi analiza opracowana przez Human Power „Praca, moc, energia w polskich firmach". Wynika z niej, że najbardziej efektywni pracownicy czerpią energię do działania z ogólnego poczucia dobrostanu, dbałości o formę fizyczną i zdrowego odżywiania się. Koncentracja na swoich potrzebach jest katalizatorem silnych, pozytywnych emocji, które mobilizują do wyższego poziomu produktywności i długofalowo wspierają pracowników.

Pracodawcy oferują darmowe owoce, karnety na siłownię. Czy to wystarczy?

Nie do końca. Ja sam dbam o swoje plecy i często bywam w siłowni, ale cenię też dobre kino. Dbam również o zdrową dietę i dlatego wybieram dietetyczny katering z dostawą do biura. Generalnie pracodawcy szukają narzędzi i rozwiązań, które wspierają pracowników w utrzymaniu kondycji fizycznej, zdrowym odżywianiu się i niwelują negatywne skutki stresu. Aż 76 proc. pracowników ceni świadczenia, które pozwolą zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie. Jednak nie każdy wybiera aktywność fizyczną i dlatego standardowa karta sportowa na te potrzeby nie odpowiada. A co jeśli pracownik zamiast aktywności sportowej – tak jak ja – woli zrelaksować się w kinie z rodziną?

...ale jest już w Polsce Andjoy – nowa aplikacja mobilna od Sodexo.

To nowe rozwiązanie, które upraszcza dostęp do produktów i usług poprawiających wellbeing. Z sukcesem działa ono już na innych europejskich rynkach i właśnie wprowadziliśmy je do Polski – na razie na Mazowszu, w aglomeracji śląskiej i w Małopolsce. Andjoy daje użytkownikom możliwość korzystania ze zindywidualizowanych pakietów benefitów w formie intuicyjnej aplikacji mobilnej. Poszerzając paletę rozwiązań, skupiliśmy się na user experience, oferując pracodawcom proste w obsłudze narzędzie, które umożliwia samodzielne zarządzanie dostępnymi świadczeniami na ekranie smartfona. Użytkownicy mogą skorzystać z jednego z trzech pakietów, które mogą indywidualnie rozszerzyć o opcję zdrowego kateringu z dostawą do domu lub biura, a także dodatkowe wejściówki dla najbliższych. Niezależnie od dokonanego wyboru wszystkie usługi dostępne są „tu i teraz". Wyeliminowaliśmy potrzebę stosowania „fizycznych" kart, biletów i wejściówek, co upraszcza korzystanie z benefitów. Użytkownik sam decyduje, z jakiego świadczenia chce skorzystać i na bieżąco wprowadza zmiany. Andjoy umożliwia też włączenie do programu osób bliskich oraz kupowanie pojedynczych wejściówek, nie obciążając administracyjnie pracodawcy.

To sporo korzyści dla użytkownika. A jakie są korzyści dla pracodawcy?

Przede wszystkim pracodawca nie martwi się o bieżącą obsługę oraz dobór świadczeń i płaci tylko za tych pracowników, którzy faktycznie aktywują usługę. Istotną korzyścią jest też fakt, że świadczenia oferowane w ramach Andjoy mogą być finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawca może dofinansować katering dietetyczny, a do wysokości 190 złotych miesięcznie jest zwolniony ze składki ZUS. Sam model rozliczeń Andjoy nawiązuje do powszechnie stosowanych form płatności znanych z aplikacji subskrypcyjnych, takich jak Netflix czy Spotify, a przy tym daje możliwość elastycznego zarządzania pakietem świadczeń przez użytkownika.

- Materiał powstał we współpracy z Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Praca
Jacy są Polacy w pracy? Mniej zestresowani, ale jest niepokojąca zmiana
Praca
Dyrektywa unijna o kobietach rozbije szklany sufit?
Praca
GUS: Polacy ruszyli po wiedzę. Zdobywają ją inaczej niż kiedyś
Praca
Ani szkoły, ani pracy. Ubywa młodych Polaków "trzy razy nie"
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Praca
W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży