Odpowiednie kwalifikacje znajomych to dzisiaj najważniejszy argument, który skłania Polaków do polecania ich do pracy- wynika z badania serwisu Praca.pl „Aktywność zawodowa Polaków w 2015 roku", w którym na początku roku wzięło udział niemal 3,9 tys. internautów.

Ponad sześciu na dziesięciu z nich otrzymało w minionym roku propozycję pracy- najczęściej (co trzeci) bezpośrednio od pracodawcy, ale dla niemal co piątego źródłem oferty była rekomendacja znajomego. Jak wynika z badania nie tylko jesteśmy polecani, ale również sami chętnie polecamy kandydatów, których uważamy za odpowiednich. Co trzeci Polak w 2015 roku zarekomendował znajomą osobę do pracy. Choć nadal niemałe znaczenie ma chęć wsparcia znajomych w poszukiwaniu pracy (24 proc.), to najczęściej polecamy kogoś wtedy, gdy ma on odpowiednie kwalifikacje (26 proc.).

Ten trend widać było też w poprzednim badaniu portalu z 2015 r. („Rola rekomendacji w poszukiwaniu pracy", w którym ponad 75,5 proc. Polaków deklarowało chęć polecenia znajomego do pracy, ale pod warunkiem, iż miałby odpowiednie kompetencje.- Rok 2015 pokazał, że znaczącą rolę na rynku pracy zaczęła odgrywać rekomendacja, która przez wiele lat była negatywnie postrzegana jako zjawisko „pracy po znajomości", w której kumoterstwo i układy brały górę nad kwalifikacjami kandydata. Obecnie, jak potwierdzają wyniki naszych badań, rekomendujemy znajomych przede wszystkim ze względu na ich kompetencje, a nie chęć protekcji – komentuje Michał Filipkiewicz z portalu Praca.pl., który od jesieni ub roku proponuje swoim użytkownikom udział w projekcie „Wynagrodzenie za polecenie"(By zachęcić ich do przesyłania znajomym ofert znalezionych na Praca.pl.)

Jak przewidują przedstawiciele portalu, sytuacja na rynku pracy, gdzie nasila się tzw. rynek pracownika, sprawia, że ubiegłoroczny wzrost rekomendacji w procesie rekrutacji może być nadal mocno zauważalny w 2016 roku. Tyle, że obecnie będzie on bardziej dotyczył samych pracodawców, którzy jeszcze mocniej będą konkurować o najlepszych pracowników, szczególnie w branży IT czy w sektorze usług dla biznesu z obszaru księgowości, finansów czy obsługi klienta.