Jan jest nowym menedżerem zespołu. Do pracy może zaangażować Annę lub Katarzynę. Anna to osoba ciężko pracująca na sukces, która sumiennie wykonuje swoje obowiązki, często zostaje po godzinach i pije litry kawy, by choć na chwilę oddalić zmęczenie. Katarzyna natomiast znajduje czas na plotki, często wychodzi wcześniej z pracy i jest raczej zrelaksowana. Pierwsza myśl jest taka – Jan zaangażuje Annę, po co mu obibok. Jan jednak wybrał Katarzynę i to nie dlatego, że buduje zespół a'la towarzystwo wzajemnej adoracji.

Leń leniowi nierówny

Mówiąc leń, myślimy o wszystkich osobach, którym z jakichś przyczyn nie chce się pracować. Lenie dzielą się jednak na zmotywowane i te, którym brak motywacji i jakichkolwiek aspiracji. Zmotywowany leń ma potrzebę osiągnięć, jednakże nie cierpi prac monotonnych, żmudnych. Ten typ unikania pracy nazywany jest „mądrym lenistwem" (ang. smart laziness).

Anna wcale nie robiła więcej niż Katarzyna, ponieważ obie miały identyczny zakres obowiązków. Katarzyna ma jednak alergię na rutynę i woli poświęcić czas na obmyślanie sposobów uproszczenia pracy. Przykładowo zamiast ręcznie sprawdzać dane w Excelu, opracowuje formuły, dzięki którym żmudne sprawdzanie zajmie jej znacznie mniej czasu.

Przede wszystkim kreatywność

Mądry leń to przede wszystkim pracownik efektywny i kreatywny. Swoich zadań nie wykonuje w sposób automatyczny, lecz cały czas myśli, jak uprościć procesy. Choć jego celem jest, by po prostu pracować mniej, jest to paradoksalnie zbieżne z celami pracodawcy, który dąży do odnalezienia jak najbardziej efektywnych metod pracy.

Jeśli więc jesteś urodzonym leniem, nie jesteś na straconej pozycji. Pracodawcy coraz częściej patrzą bowiem na osiągnięte wyniki, a nie na liczbę godzin spędzonych w pracy i tym samym doceniają kreatywnych leniów.