Dlaczego warto zadbać o dobre doświadczenie kandydata do pracy i jak to zrobić – dyskutowali praktycy i eksperci uczestniczący w debacie otwierającej I Forum HR, pierwszą z cyklu trzech konferencji organizowanych przez redakcję „Rzeczpospolitej", które mają być platformą wymiany opinii i doświadczeń przedstawicieli branży HR oraz pracodawców.
– Proces rekrutacji jest do pewnego stopnia procesem sprzedaży, gdyż sprzedajemy kandydatowi ofertę naszej firmy. Warto więc w sposób świadomy zarządzać jego doświadczeniem, podobnie jak to robimy w przypadku klientów – podkreślał Tomasz Ślęzak wiceprezes Work Service, potentata usług HR w Europie Środkowo-Wschodniej i głównego partnera Forum HR. Zaznaczał, że negatywne wrażenia zarówno klienta jak i kandydata do pracy mogą zaszkodzić biznesowi firmy.
Potwierdzają to badania, według których ponad jedna piąta niezadowolonych kandydatów przekazuje znajomym swoje krytyczne opinie o firmie. Niemal co dziesiąty jest zaś gotów zbojkotować jej produkty czy usługi.
Praca jak telewizor
Coraz więcej pracodawców zdaje sobie z tego sprawę. Jak zaznaczała Izabela Bartnicka, ekspert internetowej platformy eRecruiter, co roku zwiększa się liczba firm, które zwracają uwagę na wrażenia swoich kandydatów do pracy. Potwierdza to także rosnąca grupa członków prowadzonej od trzech lat Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji, która promuje dobre praktyki w tym zakresie. Przystąpiło do niej już ponad 250 pracodawców, a kolejnych 140 czeka na przyjęcie.
Izabela Bartnicka przypominała, że niemal dwie trzecie firm badanych jesienią 2015 r. stwierdziło, że dbają o pozytywne wrażenia kandydatów do pracy – było to o 10 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak w tym samym badaniu aż 67 proc. kandydatów było przekonanych, że pracodawcy o nich nie dbają i liczba takich odpowiedzi zwiększyła się o 7 pkt proc.