Reklama

Kim Dzong Un marzy o północnokoreańskim TGV

Kim Dzong Un chce wykorzystać zmniejszenie napięcia na arenie międzynarodowej związane z rezygnacją przez Koreę Północną z prowadzenia kolejnych prób rakietowych i stworzyć sieć kolei dużych prędkości, która połączyłaby ze sobą północnokoreańskie miasta. Kolej miałaby połączyć również Koreę Północną ze światem zewnętrznym - informuje Reuters.

Aktualizacja: 30.08.2018 06:34 Publikacja: 30.08.2018 05:14

Kim Dzong Un marzy o północnokoreańskim TGV

Foto: AFP

arb

Kim miał polecić swoim urzędnikom, by ci spróbowali nawiązać współpracę w zakresie budowy kolei dużych prędkości z Koreą Południową i Francją - twierdzi wysokiej rangi dyplomata Korei Północnej, na którego powołuje się Reuters.

O planach realizacji z Północą wspólnych projektów w zakresie tworzenia sieci kolejowej mówią też przedstawiciele Korei Południowej - podkreśla Reuters. Oba kraje mają postrzegać stworzenie wspólnej sieci szybkiej kolei jako klucz do ożywienia regionalnego handlu i turystyki - poprzez połączenie Półwyspu Koreańskiego z Rosją, Chinami i resztą Azji.

Wysokiej rangi dyplomata z Korei Północnej, Kim Jong Il, miał mówić francuskim senatorom w czerwcu, że jego kraj chciałby nawiązać współpracę z francuskimi firmami z branży kolejowej, w szczególności z firmą Alstom, producentem pociągów TGV, a także francuskim operatorem kolei państwowej, SNCF.

Reuters przypomina, że w oparciu o know how firmy Alstom uruchomiono w Korei Południowej w 2004 roku pociągi KTX, które jeżdżą sześć razy szybciej niż pociągi w Korei Północnej.

Rzeczniczka SNCF podkreśla jednak, że "w związku z międzynarodowym kontekstem współpraca z Koreą Północną jest niemożliwa do wyobrażenia". A przedstawiciele Alstom informują, że nie prowadzą rozmów z żadnym przedstawicielem Korei Północnej.

Reklama
Reklama

Kim Dzong Un w czasie szczytu z prezydentem Korei Południowej Moon Jae-inem w kwietniu publicznie chwalił system kolejowy w Korei Południowej. Reuters przypomina, że miesiąc później zagranicznym dziennikarzom podróż północnokoreańskim pociągiem na poligon atomowy Punggye-ri zajęła 12 godzin, mimo że do pokonania mieli 415 km (pociąg jechał ze średnią prędkością 35 km na godzinę). Południowokoreański KTX pokonałby ten sam dystans w ok. 2,5 godziny.

Reuters cytuje jednocześnie ekspertów, którzy szacują, że budowa sieci kolei dużych prędkości w Korei Północnej zajęłaby pięć lat i kosztowała ok. 20 mld dolarów.

Polityka
Donald Trump pozywa BBC. Domaga się nawet 10 mld dolarów odszkodowania
Polityka
Donald Trump o zamordowaniu Roba Reinera: Cierpiał na zespół zaburzeń Trumpa
Polityka
Majątek Trumpów rośnie na kryptowalutach
Polityka
Trump podbija Amerykę Łacińską. W Chile wybory wygrał jego sojusznik
Polityka
Bruksela gra w Trumpa. Ryzykowny prawnie sposób na wsparcie finansowe Ukrainy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama