Reklama
Rozwiń
Reklama

Po pięciu latach Brytyjczycy żałują brexitu

31 stycznia 2020 roku Zjednoczone Królestwo opuściło Unię Europejską. Dziś tylko 11 proc. poddanych Karola III uważa, że było warto.

Aktualizacja: 03.02.2025 06:31 Publikacja: 03.02.2025 04:59

Zaledwie 30 proc. Brytyjczyków głosowałoby dzisiaj za wyjściem z Unii Europejskiej. I tylko 11 proc.

Zaledwie 30 proc. Brytyjczyków głosowałoby dzisiaj za wyjściem z Unii Europejskiej. I tylko 11 proc. uważa, że brexit był sukcesem

Foto: Shutterstock

Wielka Brytania stała się dla kontynentalnej Europy czymś na kształt szczepionki. W chwili, gdy niemal we wszystkich krajach Unii wiatr w żagle ma nacjonalistyczny populizm, doświadczenia Londynu pokazują, co w praktyce oznacza wyjście ze Wspólnoty.

Brytyjczycy zdecydowali się na to w referendum w czerwcu 2016 roku. Wówczas 52 proc. z nich opowiedziało się za rozwodem z Brukselą, 48 proc. – przeciw. To był przede wszystkim efekt wielu lat zwijania produkcji przemysłowej, polityki zaciskania pasa przez konserwatywny rząd Davida Camerona oraz masowej imigracji po przyjęciu do UE postkomunistycznych krajów Europy Środkowej. Dla wielu referendum było formą protestu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Polityka
Poparcie dla Donalda Trumpa spada. Prezydent USA pisze o „złych i skorumpowanych” mediach
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Polityka
Peru zerwało relacje dyplomatyczne z Meksykiem
Polityka
Donald Trump mówi nowojorczykom, jak mają głosować. Grozi wstrzymaniem funduszy
Polityka
Czechy skręcają w prawo
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Polityka
Chiny. Czystka wśród generałów inna niż zwykle
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama