Reklama

Ryszard Petru o planach rządu ws. CPK: W tym momencie stawiamy na kolej

LOT musi być znacznie większym przewoźnikiem, aby to miało sens - mówił w rozmowie z TVN24 poseł Polski 2050, Ryszard Petru, pytany o plany budowy lotniska w Baranowie.

Aktualizacja: 27.06.2024 08:17 Publikacja: 27.06.2024 08:01

Ryszard Petru

Ryszard Petru

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

arb

Donald Tusk przedstawił 26 czerwca plany rządu dotyczące projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Jak mówił „polska stanie się wkrótce megalopolis”, a lotnisko w Baranowie ma powstać do 2032 roku, przy jednoczesnym rozwoju lokalnych lotnisk. Tusk przedstawił też plany budowy szybkiej kolei w Polsce i ogłosił rezygnację z budowy tzw. szprych CPK — czyli linii kolejowych, które miały obsługiwać port w koncepcji PiS.

Ryszard Petru o CPK: To ma sens, kiedy LOT będzie dysponował większą flotą

- Jestem zwolennikiem budowy szybkiej kolei, i to jak najszybciej. Jestem zwolennikiem rozwoju lotnisk regionalnych — w tym Okęcia, Modlina, Balic, Pyrzowic itd. bo Polacy chcą latać z lotnisk regionalnych. Rozwój lotniska w Baranowie będzie miał wtedy sens, kiedy polski LOT będzie dysponował taką flotą, która będzie go w stanie obsługiwać - skomentował te plany Petru.

Czytaj więcej

„Rzecz w tym”. Dr Maciej Lasek: Harmonogramy poprzedników były całkiem nierealne. Pierwsze prace budowlane w CPK w 2026 roku

- Donald Tusk powiedział wczoraj, że LOT musi być znacznie większym przewoźnikiem, aby to miało sens, czyli to lotnisko musi być gotowe w momencie, kiedy będzie wykorzystywane, a nie, żeby stało puste — dodał.

Koleje szybkich prędkości w Polsce

Koleje szybkich prędkości w Polsce

Foto: PAP

Reklama
Reklama

Ryszard Petru o planach rządu ws. CPK: Przesunięte w czasie

Petru dopytywano jak zapatruje się na koncepcję, która — podobnie jak w koncepcji PiS — zakłada docelowo obsługę 34 mln pasażerów rocznie przez lotnisko w Baranowie. Wcześniej Petru krytykował taki projekt za jego „gigantomanię”.

- Przesunięte w czasie są realizacje, jeśli chodzi o lotnisko. Na pewno Warszawa będzie potrzebowała dużego lotniska w perspektywie dłuższej. Stawiamy w tym momencie przede wszystkim na kolej. Kolej ma łączyć polskie miasta i Europę. Punkt drugi — musi być znacznie większa flota LOT-u. Bez tego duże lotnisko nie ma szans — podkreślił Petru.

- Musi być rozbudowane lotnisko Okęcie, bo pęka w szwach, musi być rozbudowany Modlin, bo jest jednym z największych polskich lotnisk, muszą być rozbudowane lotniska regionalne — dodał.

- Jeśli LOT nie będzie większą flotą dysponował Baranów się nie utrzyma, to nie może być wielka inwestycja, do której będziemy dopłacać. To lotnisko musi zarabiać na siebie — przekonywał Petru.

- Najpierw kolej, potem rozbudowa lotnisk regionalnych, Baranów na końcu, gdy będzie to wszystko pękało w szwach — dodał wskazując, że dziś nadal niewielu Polaków korzysta z połączeń lotniczych.

- Ważne, żeby to nie była gigantomania, by był to projekt racjonalny. Podoba mi się rozłożenie tego w czasie — mówił też Petru.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Polityka
Nowy sondaż: Partia Grzegorza Brauna wyprzedziła Konfederację
Polityka
Jaka ma być Polska 2050? Walka o przywództwo, kierunek i miejsce w koalicji
Polityka
Prof. Dudek zwrócił się do Tuska. „Jak się nie da, to powinien pan się podać do dymisji”
Polityka
Była kandydatka na prezydenta chce do Sejmu. Sąd zarejestrował partię Joanny Senyszyn
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama