- Wójt planuje wprowadzenie zmian w podatku od nieruchomości w trakcie roku (w kwietniu). Chodzi zapis dotyczący zwolnień budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności sportowej „z wyłączeniem budynków związanych z działalnością gospodarczą". Z kolei w innym przypadku zwolnienie ma zostać rozszerzone na budynki gdzie będzie prowadzony remont elewacji. Czy będzie to zgodne z prawem?
    Konieczne jest odniesienie się do regulacji ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) oraz ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej u.op.l.). W tej pierwszej ustawie, na szczególną uwagę zasługują regulacje art. 18 ust. 2 pkt 8 oraz art. 40 ust. 1. Z pierwszego z nich wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach. Zaś w art. 40 ust. 1 u.s.g. postanowiono, że na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Istotność ww. regulacji podkreśla się również w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 12 czerwca 2014 r. (sygn. akt I SA/Kr 858/14) m.in. wskazano: Z art. 168 Konstytucji RP wynika prawo jednostek samorządu terytorialnego do uchwalania wysokości podatków i opłat lokalnych, w zakresie ustalonym w ustawie. Konkretyzację tego prawa – poza uregulowaniami szczególnymi - zawiera, w odniesieniu do gminy art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zgodnie z którym gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego, obowiązującego na obszarze gminy, przy czym w myśl art. 18 ust. 2 pkt 8 tej ustawy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat należy do wyłącznej właściwości rady gminy, w granicach określonych w odrębnych ustawach.